Wszyscy na pokład!

Hiszpańska firma Masats opracowuje zajmujące mało miejsca drzwi kolejowe z elementami igus

Zadaniem hiszpańskiej firmy Masats jest opracowanie kompaktowych drzwi pasażerskich do nowych lekkich pojazdów kolejowych na linii Metro del Valles w Barcelonie. Aby zaoszczędzić miejsce, inżynierowie zastosowali w mechanizmach otwierania drzwi przewody sterownicze chainflex i e-prowadniki firmy igus z Kolonii.
Lekkie pojazdy kolejowe

Profil

  • Co było potrzebne:kabel sterowniczy
  • Wymagania:zajmujące mało miejsca, trwałe i łatwe w utrzymaniu komponenty
  • Branża:Technologia kolejowa
  • Sukces klienta:opracowanie kompaktowych drzwi pasażerskich do nowych lekkich pojazdów szynowych dla linii Metro del Valles w Barcelonie

 
Lekkie drzwi kolejowe, pasażerskie, CF9 Masats dostarcza trwałe i łatwe w utrzymaniu drzwi do tramwajów. Pozwala to na eksploatację pociągów z maksymalną wydajnością. (Źródło: Masats)

Problem

Czy byli Państwo na Plaça de Catalunya w Barcelonie? Może nawet podróżowali Państwo tam jednym z lekkich pojazdów kolejowych? Jeśli tak, prawdopodobnie korzystali Państwo z metra del Valles, linii, która w przyszłości będzie obsługiwać także katalońskie miasto przemysłowe Sabadell. Aby poradzić sobie z rosnącą liczbą pasażerów, operator linii (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya lub FGC, kataloński przewoźnik kolejowy) zlecił hiszpańskiemu producentowi pociągów Stadler Rail Valencia budowę 15 nowych pociągów elektrycznych.
 
Z kolei Stadler zlecił firmie Masats skonstruowanie drzwi pasażerskich. Firma Masats od lat opracowuje drzwi pneumatyczne i elektryczne dla transportu publicznego, w tym podjazdy progowe, które dostosowują się do różnych wysokości platform. Masats wyprodukuje 360 drzwi w swoim zakładzie w Barcelonie. A każde z nich muszą zajmować jak najmniej miejsca. Kluczem jest kompaktowość. Drzwi powinny być trwałe i wymagać jak najmniejszej konserwacji, aby pociągi mogły pracować z maksymalną wydajnością.

Rozwiązanie

"Dostawca musi być częścią rozwiązania"
Dlatego inżynierowie szukali zajmujących niewiele miejsca, trwałych i niewymagających konserwacji komponentów do mechanizmów otwierania drzwi. „Mamy wysokie standardy i oczekujemy, że dostawca będzie częścią rozwiązania” — mówi Alberto Lucena, inżynier elektryk Masats. Inżynierowie w końcu znaleźli to, czego szukali, w Kolonii, w firmie igus, specjaliście, który od 1989 opracowuje gamę kabli pod nazwą chainflex do zastosowania w stale poruszających się elementach maszyn i automatyki. Z biegiem lat ten asortyment rozrósł się do ponad 1350 różnych przewodów. Z tego asortymentu eksperci Masats wybrali przewody sterowniczeCF9.UL.

 
Kable mają współczynnik zgięcia 5xd, pozostając jednocześnie solidnymi i trwałymi. Wynika to z ich specjalnej struktury. Skrętki mają szczególnie odporną na zginanie konstrukcję, składającą się z nieekranowanych żył miedzianych. Rdzenie są izolowane mieszanką termoplastycznych elastomerów (TPE) i nawinięte warstwami o krótkiej długości skoku. „Ta konstrukcja pozwala nam używać przewodów sterowniczych do pracy z bardzo małymi promieniami gięcia — zaledwie 20 milimetrów”, mówi Lucena. „Dlatego przewody są idealne do naszych drzwi pasażerskich, które są jednymi z najbardziej oszczędzających miejsce systemów na rynku”.


cf9.ul, kabel sterowniczy

Przewody sterownicze mogą wytrzymać kilka milionów podwójnych cykli

A co z płaszczem zewnętrznym CF9.UL? igus również tutaj stosuje mieszankę TPE.

„TPE to zasadniczo bardzo wytrzymały materiał. Dlatego jest używany w naszych wysokiej klasy kablach do szczególnie wymagających zastosowań” — mówi Andreas Muckes, kierownik ds. zarządzania produktami chainflex w firmie igus. „Kable sterownicze serii CF9.UL stosowane w mechanizmach otwierania drzwi pasażera mogą wytrzymać kilka milionów podwójnych cykli bez wysokiego nakładu pracy związanego z konserwacją”.
 Dodał, że są one nie tylko trwałe, łatwe w utrzymaniu i zajmują mało miejsca, ale również spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa i certyfikacji obowiązujące w technologii kolejowej. „Produkujemy TPE na płaszcz zewnętrzny z dodatkiem zmniejszającym palność, aby uzyskać konstrukcję ognioodporną” — mówi Muckes. „Materiał jest również odporny na oleje, promieniowanie UV i ekstremalne temperatury, dochodzące do -35° Celsjusza”.
 e-prowadniki serii 05 są tak samo wytrzymałe i kompaktowe oraz zapewniają bezpieczne prowadzenie przewodów sterowniczych przy otwieraniu i zamykaniu drzwi — przy długości skoku 700 milimetrów na drzwi. e-prowadniki wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego mają wysokość wewnętrzną tylko 10 mm i szerokość wewnętrzną 64 mm. Muckes: „e-prowadniki serii 05 są idealne do zastosowań o niskiej bezwładności — do zastosowań, w których brakuje miejsca”. e-prowadnik umożliwia również bezawaryjną i długą pracę. Ta zaleta zmniejsza ogólne koszty eksploatacji pociągu.
Informacje o CF9.UL

36 miesięcy gwarancji na przewody chainflex

"Gwarancja daje naszym klientom poczucie bezpieczeństwa"

Jest jeszcze jeden powód, dla którego inżynierowie firmy Masats zdecydowali się na użycie przewodów sterowniczych i prowadników kablowych firmy igus. Firma igus prowadzi laboratorium testoweo powierzchni 3800 metrów kwadratowych, w którym eksperci testują kable i e-prowadniki w warunkach rzeczywistych przy różnych rodzajach ruchu. Wyniki są zintegrowane z kalkulatorem żywotności online, który przewiduje, jak długo przewody i prowadniki kablowe wytrzymają w danej aplikacji.