Żwawy nawet na zakrętach: łożyska igus sprawiają, że zwrotny rower e-cargo wymaga niewielkiej konserwacji



W czasach zanieczyszczenia powietrza i zbliżającego się zatorów drogowych w dużych miastach, alternatywne środki transportu są ważniejsze niż kiedykolwiek. Rowery Cargo stały się wsparciem podczas transformacji ruchu drogowego: w 2018 roku sprzedano 39 200 rowerów elektrycznych typu cargo według Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Dwukołowców (ZIV) - wzrost o 80% w porównaniu z rokiem poprzednim.
 
chike z Kolonii specjalizuje się w rowerach typu e-cargo. Startup zdobył już kilka nagród, między innymi Eurobike Gold Award, jedną z najbardziej prestiżowych nagród w branży rowerowej. Chike osiąga również bardzo dobre wyniki w testach porównawczych w magazynach rowerowych, i jest zwycięzcą dużego, długoterminowego testu rowerów cargo BIKE BILD.
 
Co wyróżnia ich produkt?: rower cargo jest kompaktowy, lekki i zwinny. Amortyzowane zawieszenie wychylne zapewnia, że rowerzysta może pochylić się w zakręt, tak jak w przypadku normalnego roweru.

Rower chike e-cargo Dzięki szerokości 73 cm, chike jest na tyle smukły, że może wić się po wąskich alejkach i parkować w korytarzu.

Problem:

 Twórcy chike szukali odpowiednich głowic przegubowych i łożysk ślizgowych do innowacyjnego, amortyzowanego zawieszenia wychylnego, które sprawiłoby, że ich rower e-cargo byłby równie zwinny jak zwykły rower. Wymagania dotyczące komponentów: powinny być lekkie, łatwe w utrzymaniu i odporne na warunki atmosferyczne.
 

Rozwiązanie:

Głowice przegubowe igubal i cylindryczne łożyska ślizgowe iglidur stanowią idealne rozwiązanie. W drążkach kierowniczych zastosowano głowice przegubowe. Ponieważ składają się w całości z wysokowydajnych polimerów, są odporne na korozję, brud i temperatury do -30 °C. Na wahaczach poprzecznych i blokadzie przechyłu, działające na sucho łożyska ślizgowe zapewniają prawie bezobsługową pracę ciągłą. W przeciwieństwie do rozwiązań metalowych, komponenty produkowane metodą formowania wtryskowego są bardzo lekkie i ekonomiczne.

"Konstrukcja zawieszenia wychylnego z podwójnym wahaczem poprzecznym była jednym z naszych największych wyzwań", wspomina Prager. Konieczne było, między innymi, znalezienie odpowiednich komponentów - takich jak głowice przegubowe do drążków kierowniczych i łożyska ślizgowe wahaczy poprzecznych, które są lekkie, łatwe w utrzymaniu i odporne na warunki atmosferyczne. "
 
Manuel Prager, Dyrektor Generalny chike

Kompaktowy i zwrotny dzięki zawieszeniu wychylnemu

Manuel Prager, dyrektor generalny chike, opowiada nam, jak jego brat Tobias Prager, fizyk, wpadł na pomysł opracowania innowacyjnego systemu transportowego: "Kiedy mój brat i szwagierka mieli drugie dziecko, zaczęli szukać roweru transportowego dla miasta - jako alternatywa dla samochodu. Jednak rowery dostępne na rynku były dla nich zbyt długie lub zbyt obszerne i nieporęczne. Dlatego opracował chike. "Elektryczny rower cargo, który przy szerokości 73 centymetrów jest wystarczająco kompaktowy, aby zmieścić się we wszystkich standardowych drzwiach, a przy długości poniżej 2 metrów jest tak lekki i zwrotny jak klasyczny rower. "
 
Sercem chike jest amortyzowane zawieszenie. Sprawia to, że rower jest zwrotny, a rowerzysta może przechylać się w zakrętach, tak jak na zwykłym rowerze. Możliwe jest również podniesienie środka ciężkości i zamontowanie fotelika nad kołami. Skutkuje to węższym rozstawem kół w porównaniu z klasycznymi, trójkołowymi rowerami cargo. "Konstrukcja zawieszenia wychylnego z systemem podwójnych wahaczy poprzecznych była jednym z naszych największych wyzwań", wspomina Prager. Konieczne było, między innymi, znalezienie odpowiednich komponentów -  takich jak głowice przegubowe do drążków kierowniczych i łożyska ślizgowe wahaczy poprzecznych, które są lekkie, łatwe w utrzymaniu i odporne na warunki atmosferyczne.
Manuel Prager (chike) i Kai Schmitz (igus) Wspólnie, znaleźli idealne głowice przegubowe i łożyska ślizgowe do zawieszenia wychylnego: Manuel Prager, dyrektor generalny chike (po prawej) i Kai Schmitz, konsultant ds. sprzedaży technicznej w igus.

Odporne na zużycie i nie wymagające konserwacji: głowice przegubowe i łożyska ślizgowe firmy igus to idealne rozwiązanie

, które chike odnalazł w firmie igus. Głowice przegubowe igubal są stosowane na drążkach kierowniczych, które przenoszą ruchy kierownicy na przednie koła. Cechą szczególną jest to, że nie są wykonane z metalu, ale wykonane są w całości z tworzywa sztucznego. "Łożyska są odporne na korozję w wilgotnym lub mokrym środowisku, niewrażliwe na zabrudzenia, odporne na temperatury do -30 stopni Celsjusza, a tym samym idealnie nadają się do użytku w rowerze cargo" - wyjaśnia Kai Schmitz, konsultant ds. sprzedaży technicznej w firmie igus. "Ponadto, łożyska mają właściwości tłumiące, co poprawia wrażenia z jazdy. Wreszcie, ważą tylko jedną piątą konwencjonalnych metalowych opraw łożyskowych i są bardziej ekonomiczne". "
 
Produkty firmy igus są również stosowane w łożyskach wahaczy poprzecznych i blokadzie przechyłu: cylindryczne łożyska ślizgowe iglidur. Ich szczególną cechą jest to, że w przeciwieństwie do rozwiązań metalowych nie wymagają smarowania. Wynika to z faktu, że smar stały jest zintegrowany z materiałem. Podczas działania, mikro-ścieranie zapewnia uwalnianie cząstek smaru i tworzenie efektu samosmarowania na powierzchni wału. Zaleta: odporna na zużycie i bezobsługowa praca na sucho, która delikatnie traktuje portfel właściciela. "Nasze rowery cargo nie wymagają więcej konserwacji niż zwykłe rowery, ponieważ technologia przechyłu jest praktycznie bezobsługowa”, potwierdza Prager.
Rower Chike cargo z łożyskami ślizgowymi iglidur i głowicami przegubowymi igubal Idealnie dopasowane do rowerów cargo: łożyska ślizgowe iglidur i głowice przegubowe igubal są odporne na warunki atmosferyczne, zużycie i wymagają niewielkiej konserwacji
Łożyska ślizgowe iglidur w wahaczu poprzecznym Cylindryczne łożyska ślizgowe iglidur są stosowane w łożysku wahacza poprzecznego.
Głowice przegubowe igubal na drążkach kierowniczych Głowice przegubowe igubal są zamontowane na drążkach kierowniczych. Czarna, gumowa wyściółka zapewnia dodatkową ochronę.
Łożyska stojakowe iglidur w mechanizmie blokującym skrzyni transportowej Produkty igus są również stosowane w mechanizmie blokującym skrzyni transportowej: łożyska stojakowe igubal.

Zastosowane produkty można znaleźć tutaj