Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69
FAQ Technologia śrub pociągowych
Zadaj własne pytanie tutaj

Wszystkie pytania i odpowiedzi dotyczące technologii śrub pociągowych dryspin

Co oznacza technologia samohamownej śruby pociągowej? Jak zainstalować kołnierzową nakrętkę śruby pociągowej? Jakie maksymalne obciążenie może wytrzymać polimerowa nakrętka śruby pociągowej? Czy luz łożyskowy mojej aplikacji może zostać zmniejszony lub nawet wyeliminowany? Czy muszę smarować napędy śrub pociągowych?

Pytanie za pytaniem - a my udzielamy odpowiedzi! Tutaj znajdziesz podsumowanie wszystkich pytań i odpowiedzi dotyczących technologii śrub pociągowych, posortowane tematycznie. Zanurz się w świecie technologii śrub pociągowych i pozwól nam przekonać Cię o zaletach naszej technologii dryspin.

Nakrętki śrub pociągowych

Nakrętki śrub pociągowych

Śruby pociągowe

Śruby pociągowe

Wzory obliczeń

Wzory obliczeń

Ogólne

Ogólne

► Czy napędy śrub pociągowych igus należy smarować?

Zewnętrzne smarowanie napędów śrub pociągowych nie jest konieczne. Wszystkie używane przez nas materiały zostały już zoptymalizowane trybologicznie i przygotowane do pracy na sucho. Jeśli jednak chcesz używać smaru, możesz to zrobić stosując smar niezawierający silikonu.

► Jak zapobiec niepożądanemu luzowi łożyska

Oprócz prawidłowego doboru materiału nakrętki śruby pociągowej, w praktyce skutecznym środkiem, okazał się mechanizm wstępnego naprężenia zapobiegający niepożądanemu luzowi łożyska. Dla gwintów trapezowych i wielozwojowych dryspin®, dostępne są wersje z zabezpieczeniem przed luzem, zerowym i niskim luzem z naprężeniem wstępnym nakrętki gwintowanej.  

► Czy napędy ze śrubą pociągową drylin mogą zastąpić napęd ze śrubą kulową?
 
W zasadzie, tak. Konieczne jest przestrzeganie parametrów aplikacji (obciążenie osiowe, szybkość obrotowa itp.) i osiągnięcie wymaganej dokładności pozycjonowania. Nasz ekspert w zakresie napędów śrub pociągowych oferuje optymalną pomoc  przy wyborze idealnego systemu śrubowego do każdego zastosowania.

► Ile mogę zaoszczędzić dzięki napędom ze śrubą pociągową dryspin?

Nasze nakrętki śrub pociągowych drylin są nawet o 50,9% tańsze niż ich metalowe odpowiedniki.  

► Co oznacza technologia samohamownej śruby pociągowej?

Samohamowne oznacza, że nakrętek i śrub pociągowych nie można przesuwać bez zastosowania siły zewnętrznej. Ma to związek ze skokiem i współczynnikiem tarcia.

► W jakich zakresach temperatur można stosować napędy śrubowe dryspin?

Nakrętki śrub pociągowych, które są wykonane z bezobsługowych, zoptymalizowanych trybologicznie materiałów iglidur®, mogą być stosowane w zakresie temperatur od -20 °C do +150 °C.  


Nakrętki śrub pociągowych

Nakrętki śrub pociągowych

► Jakie obciążenie może wytrzymać zwykła nakrętka śruby pociągowej?
Specjalny rodzaj gwintowanej nakrętki JGRM w połączeniu z płytką ze stali nierdzewnej, umożliwia przyjęcie obciążeń statycznych do 6 MPa.

► Co muszę wziąć pod uwagę podczas montażu kołnierzowej nakrętki śruby pociągowej
Najważniejszą rzeczą do zapamiętania podczas montażu polimerowej , kołnierzowej nakrętki śruby pociągowej jest to, aby nie przekroczyć maksymalnego momentu dokręcania wynoszącego 2,5 Nm.  Zaleca się również zabezpieczenie śrub mocujących trzecim środkiem, np. półtrwały klej zabezpieczający gwint.

► Co należy wziąć pod uwagę podczas montażu cylindrycznej nakrętki śruby pociągowej?
Podczas montażu polimerowej, cylindrycznej nakrętki śruby pociągowej konieczne jest osiowe i promieniowe zabezpieczenie. Zastosowanie śrub ustalających stanowi opcję blokowania promieniowego. Możliwe mocowanie osiowe za pomocą pierścienia z blachy.

Śruby pociągowe

Śruby pociągowe

► Czy mogę indywidualnie skonfigurować moją śrubę pociągową online?
Od koncepcji do gotowej śruby pociągowej w zaledwie 5 minut.   Konfigurator pozwala konstruktorom szybko dopasować odpowiednią śrubę pociągową oraz określić rodzaj obróbki trzpieni z obu stron. Aplikacja generuje szkic wymiarowy dla wprowadzonej konfiguracji.

Materiały

Materiały

► Z jakich materiałów są dostępne nakrętki śrub pociągowych dryspin?
Nasze nakrętki śrub pociągowych są dostępne z 6 różnych materiałów: iglidur J, iglidur 350, iglidur R, iglidur A180, iglidur J200 oraz iglidur E7. Różnice i zalety poszczególnych materiałów można znaleźć tutaj:  

► Nacisk powierzchniowy

MateriałMPa
iglidur® J4 MPa
iglidur® W3005 MPa
iglidur® A1803,5 MPa
iglidur® J3502 MPa
iglidur® E70,5 MPa
iglidur® J2002 MPa

Tolerancje

Tolerancje

► Jaka jest tolerancja produkcyjna?
Oprócz dokładności skoku 0,1 na 300 mm, w obróbce końcowej śrub pociągowych i nakrętek stosowane są tolerancje określone przez klienta.

► Jaką tolerancę posiadają trapezowe śruby pociągowe z pojedynczym, wielokrotnym i odwrotnym gwintem?
DIN 103, klasa tolerancji 7e

Wzory obliczeń

Wzory obliczeń

► Wymagana efektywna powierzchnia podparcia:
Ae = Fosiowa / pdopuszczalna [mm2]

► pv-wartość:
pv = przeczywisty x v

► Szybkość powierzchniowa
v = nxd1xπ/60 000 [m/s]

► Szybkość
n = vx1000x60/πxd1 [1/min]

► Szybkość posuwu:
s=nxP/60 000 [m/s]

► Moment napędowy:
Mta= Fosiowa x p/2000 x π x η
Mte= Fosiowa x p x η/2000 x π

► Jak obliczyć nośność trapezowego gwintu?

Nośność trapezowych nakrętek śruby pociągowej, wykonanych z wysokowydajnych polimerów, zależy od nacisku powierzchniowego, szybkości ślizgu i wynikającej z tego temperatury. Wpływ temperatury jest również zależny od długości cyklu pracy oraz materiału z jakiego śruba jest wykonana i jego przewodności cieplnej.
 
Szybkości powierzchniowe materiałów iglidur® w m/s:

iglidur® materiałObrotowe
długotrwałe
iglidur® J1,5
iglidur® W3001,0
iglidur® A1800,8
iglidur® J3501,3

 

► Maks. dopuszczalna wartość PV

Dla każdego rozmiaru gwintu, dopuszczalną szybkość ślizgu oraz wynikającą z niej szybkość przesuwu można wyznaczyć na podstawie wartości pv oraz procentowych udziałów powierzchni stykowych podanych w tabelach z wymiarami.
 
Wartości standardowe przy zastosowaniu polimerowych nakrętek drylin® bez smarowania (ze skokiem 500 mm). Przy bardzo małych lub dużych skokach konieczne jest uwzględnienie współczynnika korekcyjnego.

Czas pracy EDWartość pvmax.[MPaxm/s]
100 %0,08
50 %0,2
10 %0,4

► Zbiór wzorów

FosiowaSiła osiowa
PdopuszalnaMaks. dopuszczalny nacisk powierzchniowy 5 N/mm2
przeczywistyFaktycznie występujący nacisk powierzchniowy
dla wybranego rozmiaru
Ae rzeczywistyEfektywna powierzchnia wspierająca wybranej
nakrętki trapezowej śruby pociągowej
PSkok
d1Średnica skoku
MtaMoment napędowy [Nm] przy zamianie obrotu -
na ruch wzdłużny
MteMoment napędowy [Nm] przy zamianie ruchu wzdłużnego na
ruch obrotowy
vSzybkość powierzchniowa [m/s]
Ø sSzybkość posuwu [m/s]
nSzybkość [min-1]
ηSprawność

► Dobór odpowiedniego rozmiaru gwintu i określenie rzeczywistego nacisku powierzchniowego:
przeczywisty = Fosiowa / Ae rzeczywista [MPa]


Wyślij prośbę o kontakt:

Prośba o kontakt

Porady

Z przyjemnoscia osobiscie odpowiem na Panstwa pytania

Wysylka i doradztwo

Osobiscie:

Od poniedzialku do piatku od 7:00 do 20:00.
Soboty od 8:00 do 12:00.

Online:

24h