Łożyska liniowe do czyszczenia torów i tuneli

Ten pojazd do czyszczenia tuneli wymagał bezsmarowych łożysk liniowych o wysokiej sztywności.

Samochód ciężarowy czy lokomotywa, kolej czy droga? Właściciele maszyny roboczej firmy ZWEIWEG International GmbH & Co. KG wykorzystują podwójne zastosowanie swojego pojazdu. W niedalekiej przyszłości firma dostarczy dwukierunkowy pojazd czyszczący do metra w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej, który wyróżnia się szczególnie elastyczną technologią czyszczenia. Przyczyniają się do tego również systemy liniowe z naszego modułowego zestawu konstrukcyjnego.

Profil

  • Co było potrzebne:aluminiowe wałki drylin R i oprawy stojakowe, systemy dwuwałowe drylin W
  • Wymagania:bezsmarowe i bezobsługowe komponenty, które są kompaktowe, a jednocześnie zapewniają duży zasięg przy dokładnym czyszczeniu torów i tuneli. Muszą być również bardzo sztywne oraz odporne na kurz i brud.
  • Branża:Technologia kolejowa
  • Sukces klienta:Bezsmarowa i bezobsługowa technologia liniowa jest kompaktowa po zwinięciu, a mimo to pozwala na znaczną długość wysuwu, która nie ugina się zbytnio pod wysokim ciśnieniem wody. Ponieważ nie wymaga smarowania, brud i kurz nie wpływa na funkcjonalność.
Dwukierunkowy pojazd do czyszczenia Zdjęcie 1: Kompaktowe podczas transportu na dwóch trasach: dwukierunkowy pojazd czyszczący do metra w Rijadzie. Określona skrajnia budowli stawia wysokie wymagania projektowi.

Problem

ZWEIWEG International GmbH & Co. KG opracowuje i produkuje pojazdy specjalne, które mogą poruszać się po drogach i szynach. Są one zazwyczaj oparte na samochodach ciężarowych oraz wyposażone w podwozia szynowe i wykorzystywane są m.in. do sprzątania, budowy linii napowietrznych i torowych czy ratownictwa tunelowego.
Do uruchomienia trzeciej linii metra w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej taki pojazd czyszczący był potrzebny zarówno do podtorza, jak i do tuneli. Wyzwanie: tory metra w Rijadzie nie są żwirowe, ale lekko podwyższone w betonowej rynnie i wymagają szczególnie elastycznego rozwiązania czyszczącego z ruchomymi ramionami czyszczącymi.
Na przykład za kabiną kierowcy zamontowana jest duża jednostka wysokociśnieniowa z obrotowymi dyszami do czyszczenia tuneli, którą można wysuwać i przesuwać. Ponadto ramię ssące z tyłu pojazdu musi być również ruchome, aby mogło zanurzać się głęboko w betonowej rynnie podtorza. Wreszcie konstrukcja składająca się z ośmiu ramion ułożonych w kształt gwiazdy, z których każde wyposażone jest w pięć końcówek dysz, musiała być poruszać się elastycznie w celu czyszczenia tunelu.
Dla wszystkich tych ruchomych części producent szukał elementów, które działają bez konieczności smarowania podczas konserwacji oraz są tak kompaktowe, jak to tylko możliwe, a mimo to posiadają duży zasięg po wypchnięciu. W szczególności wysokie ciśnienie wsteczne podczas czyszczenia wodą wymagało łożysk, które są wyjątkowo sztywne i dlatego nie ulegają naciskowi. Nawet duże ilości kurzu i brudu podczas użytkowania na zewnątrz nie powinny powodować problemów z rozwiązaniem.

Rozwiązanie

Ramię ssące z tyłu, które ma być zanurzone w betonowej rynnie podtorza, porusza się po połączeniu oprawy stojakowej i podpartego wału aluminiowego serii drylin R z naszego programu technologii liniowej (Zdjęcie 2). Mimo, że ZWEIWEG charakteryzuje się wysokim stopniem integracji pionowej, wykorzystano tutaj nasze produkty katalogowe, które przekonują ceną i nie wymagają smarowania ani konserwacji. Napęd liniowy odbiera polecenia z czujników, które skanują torowisko i po wykryciu przeszkód powodują ruch ramienia ssącego w górę.
W przypadku ośmiu ramion do czyszczenia tuneli, które są ułożone w kształt gwiazdy, konstruktorzy zdecydowali się na dwa profile z podwójnym wałkiem z serii drylin W, każdy połączony tyłem i napędzany przez pneumatykę pokładową (Zdjęcie 3). System jest bardzo kompaktowy w stanie spoczynku i ma duży zasięg po wypchnięciu. Zapewnia również niezbędną sztywność, aby wytrzymać ciśnienie wsteczne czyszczenia pod wysokim ciśnieniem — i jest odporny na wodę. Ponadto łożyska łatwo kompensują tolerancje w pojeździe i są niewrażliwe na kurz i brud. 
Konkluzja była odpowiednio pozytywna: w ramach tego projektu inżynierowie skonstruowali dwukierunkowy pojazd czyszczący, który umożliwia czyszczenie podtorza, tuneli i stacji w zakresie 360 o stopni w specjalnych warunkach.

„Na ogół pracujemy z bardzo wysokim poziomem integracji pionowej — nawet w przypadku szczegółowych projektów. W tym przypadku jednak produkty katalogowe firmy igus są po prostu lepsze i bardziej opłacalne. Dzięki połączeniu wysokowydajnych tworzyw sztucznych i anodowanego aluminium, są również bezobsługowe i bezsmarowe — po prostu idealne".

mgr inż. Oliver Paul, Dział Sprzedaży i Planowania Projektów w ZWEIWEG
Szyna liniowa drylin R Zdjęcie 2: Ruchome ramię ssące sterowane czujnikiem przejmuje czyszczenie torowiska. Przesuwne ramię ssące jest prowadzone w systemie liniowym drylin R. Łożysko łatwo kompensuje tolerancje w konstrukcji pojazdu.
System liniowy drylin W Zdjęcie 3: Dysze obrotowe do czyszczenia tuneli można wysunąć. Dwa systemy liniowe drylin W ułożone „plecami do siebie” zapewniają ruch liniowy. Warto sprawdzić: połączenie aluminiowej prowadnicy i oprawy stojakowej z plastikowym elementem ślizgowym.