Najlepsze zawieszenie na siodełku z bezobsługowymi łożyskami kołnierzowymi iglidur

Profil

  • Co było potrzebne:Łożyska ślizgowe dla czterech punktów łożyskowania w punktach obrotu sztycy równoległobocznej
  • Wymagania: Odporność na zużycie, niski współczynnik tarcia, bezsmarowość/bezobsługowość, niewrażliwość na nacisk krawędziowy
  • Zakres zastosowania: Przemysł rowerowy, komponenty rowerowe
By.schulz GmbH opracowuje wysokiej jakości komponenty rowerowe, które są używane w oryginalnym wyposażeniu producentów rowerów premium, ale są również dostępne jako akcesoria w handlu. Atrakcja produktu: amortyzowana sztyca równoległoboczna G.2. Została przetestowana przy dwóch długościach przesuwu zawieszenia (30 i 50 mm) dla różnych wag do 150 kg, a magazyn rowerowy po prostu ocenił to rozwiązanie jako: "Super".
Amortyzowana sztyca firmy by.Schulz

Problem

Dla projektantów ważna była wysoka jakość komponentów. Gerd Brücker, inżynier ds. projektowania w by.schulz: „Aluminiowa tuba jest wytwarzana w 3D i ma różne grubości ścianek — to oszczędza masę. Sprężyna z drutu płaskiego znajduje się bezpośrednio w strumieniu siły i jest ściśliwy w 50 procentach. Dobrze przyjmuje obciążenie i reaguje szybciej niż sprężyny z drutu okrągłego”. Elementy elastomerowe służą jako ograniczniki końcowe. Wybór materiału na cztery punkty łożyskowania w punktach obrotu podpory, której sprężyna jest praktycznie zaciśnięta w równoległoboku, był również kwestią znalezienia najlepszego rozwiązania pod względem jakości. Wyzwanie: „Oś wykonuje ruchy oscylacyjne, gdy jest obciążona sprężyną. W tym procesie łożyska poddawane są wysokim naprężeniom na małym odcinku” — mówi Brücker. W pierwszej serii zastosowano tuleje mosiężne i osie ze stali nierdzewnej. Oznaczało to, że łożyska musiały być regularnie smarowane, a producenci chcieli tego uniknąć w dalszym rozwoju eksponatu. Wtedy pojawiły się łożyska firmy igus wykonane z wysokowydajnego polimeru z wbudowanym smarem — i początkowo spotkały się z zastrzeżeniami. „Na początku nie wierzyliśmy, że łożyska z tworzyw sztucznych spełnią nasze wysokie wymagania” — mówi założyciel Markus Schulz. Ale twórcy — zawsze otwarci na nowe pomysły — byli chętni do spróbowania. Obejmowały one zarówno testy jazdy by.schulz z przerobionymi sztycami, jak i specjalne serie testów w laboratorium igus.

Rozwiązanie

Łożyska kołnierzowe wykonane z materiału iglidur W360 osiągnęły obliczoną długą żywotność, a także oferują dodatkowe korzyści. Gerd Brücker: „Wartość tarcia jest niska, podobnie jak moment rozruchowy. Oznacza to, że zawieszenie jest bardziej czułe i nie ma szarpnięć”. Ze względu na bardzo dobrą i powtarzalną dokładność wymiarową łożysk formowanych wtryskowo, obróbka CNC sąsiednich elementów metalowych może być również przeprowadzana bardzo precyzyjnie: ponieważ nie ma luzów bocznych, podczas obróbki możliwe są bardziej węższe tolerancje. Kolejna zaleta: łożyska z tworzywa sztucznego są bardziej odporne na naciski krawędziowe niż łożyska mosiężne: ponieważ luz występuje tylko wtedy, gdy łożyska są wciśnięte, lepiej dopasowują się do otaczającej struktury. Pomaga to również zapewnić, że zawieszenie zawsze reaguje optymalnie. Wreszcie łożyska są lekkie i nie wymagają dodatkowego smarowania.

Markus Schulz zwraca uwagę, że pytanie „mosiądz czy plastik?” nie było przede wszystkim kwestią kosztów: „Dla nas zawsze chodzi o optymalną funkcjonalność”. Jednak wygląd również odgrywa rolę, dlatego igus produkuje łożyska dla firmy by.schulz w specjalnym, czarnym kolorze.
Dowiedz się więcej o łożysku kołnierzowym iglidur W360

„Na początku nie wierzyliśmy, że łożyska z tworzyw sztucznych spełnią nasze wysokie wymagania”.

Markus Schulz, założyciel firmy by.schulz GmbH


Markus Schulz i Gerd Brücker z by.schulz Markus Schulz, założyciel by.schulz GmbH (z lewej), z Gerdem Brückerem, projektantem amortyzowanej sztycy.
Łożysko ślizgowe iglidur W360 zwykłe i czarne Łożysko ślizgowe iglidur W360 wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego z wbudowanym środkiem smarnym. Po lewej standardowy materiał iglidur W360, po prawej w specjalnym kolorze dla by.schulz.

Dodatkowe informacje

Nasze łożyska ślizgowe

Przegląd wszystkich ważnych informacji dotyczących naszych łożysk ślizgowych iglidur: części standardowe i specjalne, nowe produkty, badania laboratoryjne itd.
Przejdź do widoku ogólnego

Produkty dla technologii rowerowej

Trójkąt tylny, widelec, sztyca i inne — obszary zastosowań motion plastics w rowerach
Odkryj teraz