Problem
Dla projektantów ważna była wysoka jakość komponentów. Gerd Brücker, inżynier ds. projektowania w by.schulz: „Aluminiowa tuba jest wytwarzana w 3D i ma różne grubości ścianek — to oszczędza masę. Sprężyna z drutu płaskiego znajduje się bezpośrednio w strumieniu siły i jest ściśliwy w 50 procentach. Dobrze przyjmuje obciążenie i reaguje szybciej niż sprężyny z drutu okrągłego”. Elementy elastomerowe służą jako ograniczniki końcowe. Wybór materiału na cztery punkty łożyskowania w punktach obrotu podpory, której sprężyna jest praktycznie zaciśnięta w równoległoboku, był również kwestią znalezienia najlepszego rozwiązania pod względem jakości. Wyzwanie: „Oś wykonuje ruchy oscylacyjne, gdy jest obciążona sprężyną. W tym procesie łożyska poddawane są wysokim naprężeniom na małym odcinku” — mówi Brücker. W pierwszej serii zastosowano tuleje mosiężne i osie ze stali nierdzewnej. Oznaczało to, że łożyska musiały być regularnie smarowane, a producenci chcieli tego uniknąć w dalszym rozwoju eksponatu. Wtedy pojawiły się łożyska firmy igus wykonane z wysokowydajnego polimeru z wbudowanym smarem — i początkowo spotkały się z zastrzeżeniami. „Na początku nie wierzyliśmy, że łożyska z tworzyw sztucznych spełnią nasze wysokie wymagania” — mówi założyciel Markus Schulz. Ale twórcy — zawsze otwarci na nowe pomysły — byli chętni do spróbowania. Obejmowały one zarówno testy jazdy by.schulz z przerobionymi sztycami, jak i specjalne serie testów w laboratorium igus.
Rozwiązanie
Łożyska kołnierzowe wykonane z materiału iglidur W360 osiągnęły obliczoną długą żywotność, a także oferują dodatkowe korzyści. Gerd Brücker: „Wartość tarcia jest niska, podobnie jak moment rozruchowy. Oznacza to, że zawieszenie jest bardziej czułe i nie ma szarpnięć”. Ze względu na bardzo dobrą i powtarzalną dokładność wymiarową łożysk formowanych wtryskowo, obróbka CNC sąsiednich elementów metalowych może być również przeprowadzana bardzo precyzyjnie: ponieważ nie ma luzów bocznych, podczas obróbki możliwe są bardziej węższe tolerancje. Kolejna zaleta: łożyska z tworzywa sztucznego są bardziej odporne na naciski krawędziowe niż łożyska mosiężne: ponieważ luz występuje tylko wtedy, gdy łożyska są wciśnięte, lepiej dopasowują się do otaczającej struktury. Pomaga to również zapewnić, że zawieszenie zawsze reaguje optymalnie. Wreszcie łożyska są lekkie i nie wymagają dodatkowego smarowania.
Markus Schulz zwraca uwagę, że pytanie „mosiądz czy plastik?” nie było przede wszystkim kwestią kosztów: „Dla nas zawsze chodzi o optymalną funkcjonalność”. Jednak wygląd również odgrywa rolę, dlatego igus produkuje łożyska dla firmy by.schulz w specjalnym, czarnym kolorze.
Dowiedz się więcej o łożysku kołnierzowym iglidur W360