Transport zespołów wiertniczych, żurawi, podnośników i koparek w trudnym terenie to zadanie pojazdu gąsienicowego PowerBully firmy Kässbohrer Geländefahrzeug AG z Laupheim. Wszystkie podzespoły muszą być absolutnie niezawodne i zdolne do wytrzymania podróży przez błoto, szlam i bagno. Arawie nie mogą występować, ponieważ najbliższa droga jest często oddalona o wiele kilometrów.
Tak samo wytrzymałe muszą być łożyska ślizgowe w podwoziu. Pomimo dokładnego uszczelnienia, do punktów łożyskowania docierają czasami zanieczyszczenia. Jeśli łożyska się zaklinują, prowadnik może, w najgorszym wypadku, zostać zerwany. Aby temu zapobiec, producenci pojazdów stosują tuleje łożysk ślizgowych iglidur TX1 na czterech osiach wahadłowych i osi napinającej. Firma igus wyprodukowała specjalne tuleje dla Kässbohrer Geländefahrzeug AG w niespotykanych dotąd wymiarach i przetestowała je.
W poszukiwaniu odpowiedniego materiału
„Ze względu na pozytywne doświadczenia z łożyskami ślizgowymi igus w innych projektach, skontaktowałem się z Reinerem Nusserem w maju 2020” — wspomina Marius Holder. „Następnie zorganizowaliśmy test przy zastosowaniu trzech różnych materiałów igus, łożyska metalowego i łożyska tocznego należącego do asortymentu konkurencji, a także przeprowadziliśmy długoterminowy test w rzeczywistych warunkach na wale firmy Kässbohrer” — wyjaśnia Reiner Nusser, konsultant ds. sprzedaży technicznej w firmie igus GmbH.
„Tutaj iglidur TX1 okazał się optymalnym materiałem do zastosowania w PowerBully”. Testy zostały przeprowadzone w wewnętrznym laboratorium igus, o powierzchni 3800 metrów kwadratowych w Kolonii, na standardowych obrotowych stanowiskach testowych do najbardziej wymagających zastosowań. Aby określić szybkość zużycia, za pomocą mikrometru zewnętrznego, mierzono wewnętrzną średnicę łożysk przed i po teście. Test pokazuje, że TX1 ma ośmiokrotnie dłuższą żywotność niż poprzednie łożysko ślizgowe. Przedstawienie w liczbach: toczone łożysko z tworzywa sztucznego ma najwyższy stopień zużycia — bez zastosowania smaru — wykazując około 832 µm/km, podczas gdy iglidur Q2 posiada najniższy wynoszący ok. 73,5 µm/km. W stanie nasmarowanym, łożysko metalowe wykazuje największą szybkość zużycia (ok. 199 µm/km), najniższy iglidur TX1 (ok. 70 µm/km.