Zabytkowe części zamienne z drukarki 3D

Zdumiewająco dobra jakość wydrukowanych w 3D części zamiennych do zabytkowych samochodów

  • Co było potrzebne: Wymiana przekładni ślimakowej w prędkościomierzu w zabytkowym samochodzie
  • Metoda produkcji: Selektywne spiekanie laserowe z proszkiem SLS
  • Wymagania: Trwałość, precyzja, niska cena
  • Materiał: iglidur i6
  • Branża: Motoryzacja
  • Sukces współpracy: Doskonała precyzja; brak ścierania; szybka, opłacalna produkcja; brak smarowania
Rzut okiem na zastosowanie:
Znalezienie części zamiennych do samochodów zabytkowych jest zwykle trudne — jeśli nie niemożliwe. Jest to znany problem i szczególnie trudny w przypadku egzotycznych pojazdów i rzadkich modeli. Dr Jörg Pühler, właściciel Stanleya 750B z 1924 roku, szukał części zamiennej do licznika kilometrów w swoim prędkościomierzu.
Oryginalna część została całkowicie zniszczona z powodu zużycia i prac wykonanych przy samochodzie przez poprzedniego właściciela. Usługa druku 3D online firmy igus zapewniła rozwiązanie: potrzebny wał z przekładnią ślimakową i zębatą został wydrukowany opłacalnie i w krótkim czasie, przy użyciu odpornego na ścieranie polimeru do spiekania laserowego iglidur i6.
 
Więcej informacji o iglidur I6
Drukowana w 3D część zamienna do zabytkowego samochodu: ślimak z kołem zębatym Porównanie metalowej przekładni ślimakowej (stara) i wydrukowanej w 3D wykonanej z polimeru iglidur I6 (nowa). Źródło: Dr Jörg Pühler

Problem

 W prędkościomierzu Stewart Warner, koło zębate na pierwszym wałku pośrednim, które zazębia się ze ślimakiem na wałku wejściowym, nie było już sprawne.  Sworzeń nie był już połączony z przekładnią ślimakową. Ze względu na prace wykonane na prędkościomierzu przez poprzedniego właściciela, niemożliwe było ustalenie prawidłowych wymiarów. Wyprodukowanie części zamiennej wymagało kilku prób i materiału, który był stabilny, umożliwiał wysoką precyzję i nadawał się do ciągłego użytku.  

Rozwiązanie

Dzięki usłudze druku 3D firmy igus, wykonano w pełni funkcjonalną część zamienną z materiału iglidur I6. Dzięki szybkiej i ekonomicznej produkcji metodą spiekania laserowego, właściciel zabytkowego samochodu mógł bez problemu przetestować w praktyce kilka wariantów tego elementu. Dzięki zastosowaniu wysokowydajnego polimeru z wbudowanymi smarami stałymi, element jest bezsmarowy. Nawet po przebyciu ponad 2000 mil nie widać żadnych śladów zużycia.  

Co spowodowało zużycie przekładni ślimakowej w prędkościomierzu?

Prędkościomierz w zabytkowym samochodzie Stanley 750B z 1924 roku przestał działać - licznik przebiegu był uszkodzony. Właściciel stwierdził, że przyczyną usterki było koło zębate, które znajdowało się na pierwszym wałku pośrednim i zazębiało się ze ślimakiem na wałku wejściowym. Z powodu zużycia, zębatka przestawała się łączyć ze ślimakiem.
 
Problem powodował trzyczęściowy mechanizm licznika przebiegu: tarcze miały luz osiowy około 0,2 mm i nie było podkładki sprężynującej dociskającej tarcze do siebie. Zdarzało się, że między tarcze wsuwało się małe koło zębate i blokowało mechanizm liczący. Lekko wygięta, mosiężna podkładka o grubości 0,1 mm, zamontowana z boku, wyeliminowała luz osiowy, dzięki czemu nie dochodziło już do blokowania.
Zabytkowy prędkościomierz do samochodu Dla prędkościomierza Stewarta Warnera, Chicago, typ M-9 , początkowo nie było możliwości zakupu części zamiennej. Źródło: Dr Jörg Pühler

Kilka prób uzyskania działającej części zamiennej

Po usunięciu przyczyny usterki można było przystąpić do produkcji części zamiennej. Z pomocą oprogramowania FreeCAD, dr Pühler zdołał stworzyć plik CAD z modelem 3D potrzebnego komponentu. Pierwsze zamówienie za pośrednictwem usługi druku 3D firmy igus zostało zrealizowane bez komplikacji, a gotową część zamienną otrzymaliśmy już po kilku dniach. 
 
Materiał był stabilny i nawet najmniejsze szczegóły zostały odwzorowane perfekcyjnie. Wał natychmiast znalazł się w łożyskach, a przekładnia ślimakowa dla wyjścia została dokładnie dopasowana. Okazało się jednak, że oryginalna zębatka była tak zużyta, że szacunkowe wymiary koła zębatego były zbyt małe.  
Wał z przekładnią ślimakową i zębatą Uszkodzenia oryginalnego elementu były tak duże, że nie można było nawet prawidłowo określić jego wymiarów. Źródło: Dr Jörg Pühler

Test wydrukowanej w 3D części zamiennej: czy przejdzie test wytrzymałościowy?

Tylko jeden parametr w modelu CAD musiał zostać zmieniony, po czym druga wersja została szybko wysłana do druku.  Drugi egzemplarz również działał całkiem dobrze i przeszedł krótki test wytrzymałościowy. Ponieważ jednak zaczął on wykazywać lekkie zakłócenia w działaniu przy niskich obrotach, konieczne było wykonanie trzeciej wersji z dostosowanym modułem przekładni zębatej i kątem pochylenia spirali. Trzecia próbka działała bez zarzutu i zazębiała się prawidłowo.
 
Dużą zaletą produkcji addytywnej jest to, że zmiany mogą być wprowadzane szybko i przy niewielkim wysiłku. Dostosowanie modelu cyfrowego, a także wygodny proces zamawiania online i szybka produkcja umożliwiają sprawne i ekonomiczne wdrożenie adaptacji prototypów i części zamiennych.
 
Trudnością w produkcji części zamiennych za pomocą druku 3D jest często stworzenie odpowiedniego modelu 3D. W Internecie można znaleźć wiele poradników i darmowych narzędzi online do tworzenia modeli CAD. Na stronie internetowej igus znajduje się również kilka bezpłatnych konfiguratorów CAD, z których niedoświadczeni użytkownicy mogą korzystać między innymi dla kół zębatych, łożysk i trapezowych nakrętek śruby pociągowej. Osoby, które nie chcą wykonywać tej pracy samodzielnie, mogą znaleźć pomoc przy projektowaniu drukowanych w 3D części zamiennych na stronach internetowych warsztatów dla amatorów i innych inicjatyw naprawczych.  
Stanowisko testowe dla wydrukowanej w 3D części zamiennej do zabytkowego samochodu Stanowisko badawcze - test drukowanej w 3D przekładni ślimakowej z iglidur I6. Źródło: Dr Jörg Pühler

Zdumiewająco dobra jakość wydrukowanych w 3D części zamiennych do zabytkowych samochodów

Po dokładnym przetestowaniu wału na stanowisku badawczym, został on zamontowany w prędkościomierzu, który z kolei został ponownie umieszczony w zabytkowym samochodzie. Istotną zaletą iglidur 6 są stałe środki smarne zawarte w polimerze, ponieważ dzięki nim użytkownik może uniknąć konieczności smarowania elementów - nawet jeśli część współpracująca jest wykonana z metalu.  
 
Po przejechaniu ponad 2000 mil wydrukowana przekładnia ślimakowa jest nadal w dobrym stanie i nie widać na niej żadnych śladów zużycia. Widoczne na zdjęciu niewielkie ślady ścierania metalu pochodzą z przekładni ślimakowej napędu i powstały w początkowej fazie testu, ale nie zmieniły się zauważalnie podczas dalszego użytkowania.
Pozostałe informacje na temat druku 3D przy pomocy odpornych na zużycie polimerów
Wydrukowana w 3D przekładnia ślimakowa jako część zamienna używana w zabytkowym samochodzie Nawet po przejechaniu 2000 mil przekładnia ślimakowa nie wykazuje śladów zużycia. Źródło: Dr Jörg Pühler

Inne przykłady zastosowań elementów drukowanych w 3D można znaleźć tutaj:

Rzut okiem na wszystkie aplikacje klientów