drylin® W - Porady i zasady projektowania

Łozyska swobodne do prowadnic

W przypadku systemu z dwoma równoległymi szynami, jedna strona musi być wyposażona w łożyska swobodne/pływające. Odpowiednie rozwiązanie składające się z łożyska sztywnego i swobodnego jest dostępne do każdej pozycji instalacji: poziomej, pionowej lub bocznej. Ten typ montażu zapobiega zacinaniu się i blokadzie prowadnicy liniowej, spowodowanej odchyłkami nierównoległości. Łożyska swobodne są tworzone przez kontrolowane rozszerzenie luzu w kierunku oczekiwanego błędu nierównoległości. To tworzy dodatkowy stopień swobody z jednej strony konstrukcji.
 
Podczas instalacji należy się upewnić, że łożysko swobodne ma szacunkowo taki sam luz z obu stron. W poniższych konstrukcjach można zobaczyć wersję zalecanego przez nas stałego i swobodnego systemu łożyskowego. Powierzchnie montażowe prowadnic i wózków powinny być równe (np. powierzchnia obrabiana), aby zapobiec naprężeniu w systemie. Mniejsze, nierównomierne powierzchnie montażowe mogą być kompensowane w pewnym stopniu przez zastosowanie łożysk swobodnych.
Automatyczna kompensacja nierównoległości Automatyczne wyrównanie odchyłek równoległości,
1. Łożysko swobodne, 2. Łożysko stałe

Zmniejsz koszt instalacji przy pomocy łożysk swobodnych - wymagane tylko do pojedynczych szyn

Montaż jest prosty dzięki kwadratowym profilom drylin® WQ. Łożyska swobodne w każdym kierunku (aż do ±1mm) kompensujące błędy niewspółosiowości i nierównoległości pomiędzy szynami. Eliminuje to zacinanie się prowadnic i znacznie ogranicza czasochłonne. ręczne ustawienie systemu.
 
Pomimo faktu, iż drylin® W jest systemem szyn profilowych, posiada możliwość kompensacji niedokładności kątowych w kierunku osi x. Kompensacja jest możliwa w zakresie kątowym ±7 °. Eliminuje to niedokładności pojawiające się przy montażu do blach lub płyt.
Łożysko swobodne Łożyska swobodne, działające w wybranych kierunkach (+/1 mm) kompensują niedokładność równoległości szyn

Zmontowany zestaw szyn

1. Łożysko stałe 2. Łożysko swobodne
1. Łożysko stałe 2. Łożysko swobodne
1. Łożysko stałe 2. Łożysko swobodne

Odpowiednia obudowa łożyska

LL - okrągłe
LLY - kątowe
LLZ - kątowe
Obrotowe - kątowe

Siły mimośrodowe

W celu zapewnienia skutecznego wykorzystania bezobsługowych łożysk liniowych drylin®, konieczne jest postępowanie według pewnych zaleceń: Jeśli odległość pomiędzy wektorem siły napędowej i łożyskami stałymi jest większa niż dwukrotność rozstawu łożyska (zasada 2:1), wówczas współczynnik tarcia statycznego równy 0,25 może teoretycznie powodować zaciskanie na prowadnicy.
 
Zasada ta obowiązuje niezależnie od wartości obciążenia lub siły napędowej. Tarcie jest zawsze związane z łożyskami sztywnymi. Im większy dystans pomiędzy napędem i łożyskami prowadzącymi tym większy jest poziom zużycia i wymaganej siły napędowej.
 
Nieprzestrzeganie zasady 2:1 podczas pracy liniowych łożysk ślizgowych może powodować nierówną pracę, a nawet zablokowanie systemu. Takich sytuacji często można uniknąć dzięki prostym modyfikacjom.
 
Jeżeli mają Państwo pytania odnośnie konstrukcji i/lub montażu, proszę skorzystać z naszego wsparcia technicznego.
drylin W konstrukcja łożyska swobodnego Zasada 2:1,
1. Łożysko swobodne, 2. Łożysko stałe