Change Language :

A = niskie obciążenie
B = wysokie obciążenie
Współczynnik tarcia przy różnych obciążeniach
Łożyska ślizgowe iglidur są samosmarowe dzięki dodatkowi smarów stałych. Smary stałe zmniejszają współczynnik tarcia łożysk ślizgowych, a tym samym zwiększają odporność na zużycie. Współczynnik tarcia, wyrażony jako μ, jest proporcjonalny do siły normalnej i wskazuje siłę, którą należy przyłożyć, aby przesunąć jedno ciało względem drugiego. W zależności od tego, czy ciało ma zostać przesunięte z pozycji spoczynkowej, czy też istniejący ruch ma zostać utrzymany, rozróżnia się współczynnik tarcia statycznego i ślizgowego.

Współczynnik tarcia łożysk ślizgowych iglidur przy zalecanym wykończeniu powierzchni wału i niskim obciążeniu, p = 0,75 MPa
Współczynnik tarcia i powierzchnie
Interesujący jest związek między współczynnikiem tarcia a chropowatością powierzchni współpracującego partnera. Wyraźnie widać, że tarcie składa się z różnych elementów.
Jeśli powierzchnia współpracująca staje się zbyt chropowata, ważną rolę odgrywają procesy ścierne. Małe, zazębiające się nierówności powierzchni muszą zostać usunięte. Jeśli powierzchnie są zbyt gładkie, występuje wysoka przyczepność, tj. powierzchnie dosłownie sklejają się ze sobą. Przezwyciężenie tego zjawiska wymaga użycia większych sił, co jest konsekwencją zwiększonego współczynnika tarcia. Efekt stick-slip może być wynikiem dużej różnicy między tarciem statycznym i dynamicznym oraz dużej tendencji do przylegania ślizgających się par. Objawia się to nierównym zachowaniem podczas przesuwu i może być również zauważalne poprzez głośne piszczenie. Wielokrotnie zaobserwowano, że takich odgłosów można uniknąć lub wyeliminować za pomocą bardziej szorstkich wałów. W przypadku zastosowań, w których występuje szczególny potencjał do efektu stick-slip — powolne ruchy, silne rezonanse obudowy — należy zatem zwrócić uwagę na optymalne wykończenie powierzchni wałów.

Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem