Change Language :
| Materiał | Przewodność cieplna [W/m x k] |
|---|---|
| Stal | 46 |
| Aluminium | 204 |
| Żeliwo szare | 58 |
| 304 stal nierdzewna | 16 |
| Ceramika | 1,4 |
| Polimer | 0,24 |
Iloczyn obciążenia właściwego [p] i prędkości powierzchniowej [v] ma szczególne znaczenie dla łożysk ślizgowych. Wartość p x v może być traktowana jako miara ciepła tarcia i dlatego może być wykorzystywana jako analityczny sposób odpowiedzi na pytanie o przydatność łożyska ślizgowego. W tym celu rzeczywista wartość p x v jest porównywana z dopuszczalną wartością p x v, którą można obliczyć pod względem wysokości. Dopuszczalna wartość p x v zależy od materiału, z którego wykonani są partnerzy, ciepła otoczenia i cyklu pracy.

| W tych równaniach: | |
|---|---|
| K1, K2 | Stała rozpraszania ciepła (K1 = 0,5, K2 = 0,042) |
| Ø s | Grubość ścianki łożyska w mm |
| b1 | Długość łożyska [mm] |
| μ | Współczynnik tarcia |
| λs | Przewodność cieplna wału |
| λk | Przewodność cieplna łożyska |
| ΔT | (Ta - Tu) |
| Tu | Temperatura otoczenia |
| Ta | Maks. Temperatura stosowania |
Dopuszczalna wartość p x v może zostać zwiększona podczas pracy przerywanej, jeśli temperatura łożyska nie osiągnie maksimum z powodu krótkich czasów włączania. Testy wykazały, że ma to miejsce w przypadku czasów włączenia krótszych niż 10 minut. Im krótszy czas włączenia, tym niższa maksymalna osiągnięta temperatura przechowywania.
Ważnym czynnikiem jest tutaj stosunek cyklu pracy i przerw. Oczywiste jest, że długie przerwy przyczyniają się w większym stopniu do ponownego chłodzenia. Różne krzywe na wykresie 09 reprezentują różne proporcje (3 razy oznacza, że przerwa trwa 3 razy dłużej niż czas włączenia).

| Smarowanie | Współczynnik korygujący |
|---|---|
| Praca na sucho | 1 |
| Podczas instalacji | 1,3 |
| Ciągły, smar | 2 |
| Ciągły, woda | 4 |
| Ciągły, olej | 5 |
Chociaż łożyska iglidur®® są przeznaczone do pracy na sucho, są dobrze kompatybilne z popularnymi olejami i smarami. Pojedyncze smarowanie podczas montażu poprawia właściwości docierania i współczynnik tarcia, a tym samym zmniejsza powstające ciepło tarcia. Efekt ten pozwala na zwiększenie dopuszczalnego obciążenia łożysk ślizgowych poprzez smarowanie. Dostępne są liczne wyniki testów w zastosowaniach wymagających smarowania. W razie potrzeby prosimy o kontakt. Tabela 03 przedstawia współczynnik korekcji dla wartości p x v w przypadku stosowania smarów.

Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem