Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69

Materiały wału iglidur


Stanowisko do badania zużycia wahliwego do testowania tempa zużycia wahliwego dla niskich obciążeń Stanowisko do badania zużycia wahliwego do testowania tempa zużycia wahliwego dla niskich obciążeń
Zużycie z wałem z Cf53 Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z Cf53, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z wałem z V2A Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z V2A, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm

Materiały wałów

Wałek wraz z łożyskiem ślizgowym jest najbardziej istotnym parametrem w systemie łożyskowym. Jest on w bezpośrednim kontakcie z łożyskiem i, podobnie jak łożysko, wpływa na właściwości podczas ruchu. Wał będzie się zużywał w każdym przypadku. Nowoczesne systemy łożysk są jednak zaprojektowane w taki sposób, że zużycie wałów jest tak małe, że nie można ich wykryć za pomocą tradycyjnych metod pomiarowych. Wały można rozróżniać i klasyfikować zgodnie z twardością oraz chropowatością wykończenia ich powierzchni.
 
Współczynnik tarcia
 
 
Twardość wału odgrywa również istotną rolę. Gdy wały posiadają niższą twardość, wałek zużywa się płynnie i jednostajnie bez powstających pęknięć. Punkty ścierne są zużyte, a powierzchnia jest odbudowana. W przypadku niektórych materiałów, efekt ten posiada pozytywny wpływ i odporność na zużycie łożyska rośnie.
 
Na następujących wykresach przedstawiono najważniejsze materiały wałów wraz z materiałami łożysk iglidur, które najlepiej z nimi współpracują. Dla łatwiejszego porównania, skalowanie osi zużycia jest takie samo na wszystkich wykresach.
 
Szczególnie imponujące są niskie wyniki zużycia systemów z twardo chromowanymi wałami. Bardzo twarde oraz gładkie wały posiadają świetne wyniki w pracy, w wielu kombinacjach łożyskowych. Zużycie wielu łożysk ślizgowych iglidur jest niższe na tych wałkach w porównaniu do innych testowanych produktów. Należy jednak zaznaczyć, że ze względu na małą chropowatość powierzchni, niebezpieczeństwo sczepiania na twardych chromowanych wałach jest szczególnie wysokie.

Zużycie z wałem z V2A Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z V2A, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z twardo chromowanym wałem Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z wałkiem ze stali automatowej Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem ze stali automatowej, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z wałem z St37 Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z St37, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z wałem z twardo anodowanego aluminium Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z twardo anodowanego aluminium, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Zużycie z wałem z X90 Y= Zużycie [μm/km]
 
 
Zużycie z wałem z X90, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm