Prosimy wybrać kraj dostawy

Wybór kraju/regionu może mieć wpływ na różne czynniki, takie jak cena, opcje wysyłki i dostępność produktów.
Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69
PL(PL)

Aktywna aerodynamika, funkcjonalna integracja i atrakcyjna konstrukcja - optymalizacja wielozadaniowa z wykorzystaniem druku 3D

  • Co było potrzebne: Aktywny system tylnego spojlera
  • Metoda produkcji: Selektywne spiekanie laserowe z proszkiem SLS
  • Wymagania: Złożony element, niski współczynnik tarcia, niska masa, redukcja czasu projektowania i kosztów
  • Materiał: iglidur i3
  • Branża: Motoryzacja
  • Sukces współpracy: Duża oszczędność czasu, mniejsze koszty, wysoce złożona struktura komponentów może być wyprodukowana jako pojedyncza część
Rzut okiem na zastosowanie:
Koncepcja "WING3D" z projektu badawczego OptiAMix to system tylnego spojlera, który wykorzystuje druk 3D do uzyskania aktywnej aerodynamiki. Jednym z problemów tylnych spojlerów produkowanych konwencjonalnymi metodami jest brak możliwości zintegrowania hydrauliki z mocowaniem. Współdziałanie różnych materiałów, takich jak aluminium i zoptymalizowane trybologicznie polimery iglidur, zapewnia systemowi innowacyjną funkcjonalność regulacji spojlera przy jednoczesnym zwiększeniu odporności na ścieranie.
 
Więcej o iglidur I3
Wysoko złożone łożyska ślizgowe z iglidur I3 umożliwiają pracę bez tarcia i konserwacji (Prawa autorskie: EDAG Engineering GmbH) Wysoko złożone łożyska ślizgowe z iglidur I3 umożliwiają pracę bez tarcia i konserwacji (Prawa autorskie: EDAG Engineering GmbH)

Problem

Projekt badawczy OptiAMix Grupy EDAG realizowany wspólnie z firmą igus GmbH miał na celu skonstruowanie regulowanego spojlera tylnego, który zmienia swoje położenie w zależności od dynamiki jazdy w danej sytuacji. Aktywna regulacja spojlera wymaga komponentów odpornych na zużycie o niskim współczynniku tarcia. Potrzebny był wytrzymały materiał, tak aby pozostało wystarczająco dużo miejsca na zintegrowaną hydraulikę. W konwencjonalnych procesach produkcyjnych realizacja wymaganych w tym celu wysoce złożonych, lekkich komponentów była praktycznie niewykonalna, ponieważ planowanie oraz produkcja tych komponentów są zbyt czasochłonne i kosztowne.

Rozwiązanie

Jednak druk 3D pozwala na zaprojektowanie i wydrukowanie każdej części tak, aby była ona zarówno w pełni funkcjonalna, jak i atrakcyjna wizualnie. Jednocześnie można stosować szeroką gamę materiałów, co pozwala na drukowanie lekkich elementów dostosowanych do potrzeb klienta. Dzięki zastosowaniu łożysk ślizgowych wydrukowanych w 3D z iglidur I3, zoptymalizowanego trybologicznie polimeru igus, system tylnego skrzydła może być eksploatowany przy znacznie mniejszym tarciu i konserwacji niż w przypadku zwykłego tworzywa sztucznego. Wysokowydajny polimer ma do 30 razy większą odporność na ścieranie niż konwencjonalne materiały spiekane laserowo i jest idealny do regulacji spojlera. W przeciwieństwie do metod produkcyjnych, takich jak frezowanie czy formowanie wtryskowe, możliwe było łatwe i szybkie wykonanie skomplikowanego wnętrza części za pomocą druku 3D - w jednym kawałku.

Bezobsługowość dzięki drukowanym w 3D wkładkom łożysk ślizgowych

W systemie tylnego spojlera zastosowano łożyska ślizgowe wydrukowane w 3D. Wielką zaletą tej procedury jest szybkie drukowanie wysoce złożonych elementów, co nie byłoby tak łatwe do wykonania podczas konwencjonalnych procesów produkcyjnych. Specjalny kształt i skomplikowane wnętrze mogą być wykonane jako pojedyncza część za pomocą technologii produkcji addytywnej. Obniża to koszty i zwiększa wydajność produkcji. Szczególnie w systemie aktywnego spojlera ważne jest, aby możliwa była regulacja o niskim współczynniku tarcia. W firmie igus, z siedzibą w Kolonii, druk 3D jest wykorzystywany do przekształcania polimeru iglidur I3, specjalnie opracowanego do druku w łożyska ślizgowe, które są odporne na zużycie i zachowują jednocześnie niskie tarcie. Części samosmarowe nie wymagają konserwacji i są idealne do aktywnej regulacji spoilera tylnego.
Dzięki łożyskom ślizgowym iglidur I3 dopasowanie do warunków jazdy z niewielkim tarciem nie stanowi problemu.

Wysokie wymagania konstrukcyjne przy pełnej funkcjonalności

Dla spojlera i jego zintegrowanej hydrauliki wykonano aluminiowe mocowanie bioniczne. Ten ostatni osiąga do 90 barów ciśnienia oleju z ruchu tłoka, umożliwiając bezstopniową regulację kąta w zakresie od 6° do 42°. W uchwycie zamontowany jest przewód elektryczny do czujnika położenia i kąta, dzięki czemu spojler aktywnie dostosowuje się do sytuacji na drodze. Przewidziana jest również funkcja hamowania, uzupełniona o diodę sygnalizującą hamowanie, zamontowaną w uchwycie. W celu zmniejszenia tarcia zastosowano również łożyska ślizgowe wydrukowane w 3D. Wszystkie elementy, przy których zastosowano produkcję addytywną, są precyzyjnie dopasowane do pozostałych komponentów bez uszczerbku dla funkcji czy estetyki - fantastyczne zestawienie formy i funkcji, które przenosi druk 3D na nowy poziom projektowania.
Atrakcyjna konstrukcja i wysoka funkcjonalność są możliwe dzięki drukowi 3D. (Prawa autorskie: EDAG Engineering GmbH) Atrakcyjna konstrukcja i wysoka funkcjonalność są możliwe dzięki drukowi 3D. (Prawa autorskie: EDAG Engineering GmbH)

Aktywny system bez wyrzeczeń, dzięki iglidur I3

iglidur I3 został opracowany specjalnie do spiekania laserowego, a jego odporność na ścieranie jest do 30 razy większa niż w przypadku konwencjonalnych materiałów do spiekania laserowego. Zintegrowane z polimerem smary stałe optymalizują właściwości ślizgowe części, zapewniając szczególnie długą żywotność w różnych obszarach zastosowań. iglidur I3 wnosi do aktywnego systemu doskonały polimer o wysokiej wydajności, który łączy w sobie formę i funkcję. Elementy samosmarowe, uzyskane z procesu addytywnego, zapewniają beztarciową i bezobsługową regulację w punktach łożyskowania spojlera. Zapewnia to trwałość systemu, która byłaby niemożliwa do osiągnięcia w przypadku innych tworzyw sztucznych.
Przejdź do usługi drukowania 3D
Proszek SLS iglidur I3 Proszek SLS iglidur I3

Inne przykłady zastosowań elementów drukowanych w 3D można znaleźć tutaj:

Rzut okiem na wszystkie aplikacje klientów


Terminy "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" oraz "yes" są prawnie chronionymi znakami towarowymi firmy igus® GmbH/ Kolonia w Federalnej Republice Niemiec oraz, w przypadku niektórych, również w innych krajach. Jest to niepełna lista znaków towarowych (np. oczekujące na rozpatrzenie wnioski o rejestrację znaków towarowych lub zarejestrowane znaki towarowe) firmy igus GmbH lub spółek powiązanych z igus w Niemczech, w Unii Europejskiej, USA i/lub innych krajach lub jurysdykcjach.

igus® GmbH podkreśla, że nie sprzedaje żadnych produktów firm Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES , Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber oraz wszystkich innych producentów napędów wspomnianych na tej stronie. Produkty oferowane przez igus® należą do igus® GmbH.