Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69

iglidur® Często zadawane pytania (FAQ)

1. Jak ustawić łożysko ślizgowe iglidur® w oprawę?

Łożyska ślizgowe iglidur® są zaprojektowane w taki sposób, że mogą być wciśnięte w oprawę łożyskową (o tolerancji H7) o nominalnym rozmiarze zewnętrznej średnicy łożyska i są zabezpieczone przez wciśnięcie. Osiąga się to poprzez tzw press-in excess, czyli zewnętrzna średnica łożyska jest, w zależności od średnicy nominalnej od 0,1 do 0,25 mm większa od obudowy w niewciśniętym stanie. Średnica wewnętrzna również osiąga swoje ostateczne wymiary i tolerancje tylko gdy łożysko jest wciśnięte.

2. Dlaczego jest tyle różnych materiałów iglidur®?

Różnorodność materiałów iglidur® rozwinęliśmy z potrzeby spełnienia różnorodnych wymagań klientów z praktycznie ostatnich trzech dekad. Opracowanie dobrego materiału łożyska często ma coś wspólnego z kwadraturą koła. W przypadku optymalizacji w określonym kierunku, odbywa się to głównie kosztem innej cechy. - Większość aplikacji można zrealizować przy użyciu pięciu standardowych materiałów - iglidur® G, J, X, W300 and M250.
Natomiast, jeśli mamy do czynienia ze specjalną lub wymagającą aplikacją, z wyczerpaniem zasobów technicznych bądź optymalizacją kosztów i procesów, inne materiały iglidur® są bardzo przydatne. W przeciągu ostatnich kilku lat, ograniczenia zastosowania bezsmarownych łożysk również się zmieniły przez nowe materiały iglidur®.

3. Jak jest skonstruowany materiał iglidur®?

Poza ogólnymi własnościami, każdy materiał iglidur® posiada serie własności specjalnych, które determinują jego specjalną przedatność do różnych aplikacji i wymagań. Więcej informacji na temat struktury

4. Jak odnajdę odpowiedni materiał iglidur®?

Z danymi dotyczącymi aplikacji, wstęna selekcja i obliczanie żywotności jest możliwe za pomocą wyszukiwarki produktów iglidur® oraz narzędzia do obliczania żywotności łożysk iglidur®. W ten sposób filtrowana jest duża różnorodność materiałów i odpowiednie materiały pozostają.

5. Narzędzie internetowe iglidur® expert mówi mi, że iglidur® W300 i iglidur® J to najbardziej żywotne materiały.
Który należy wybrać?

Zarówno iglidur® J oraz iglidur® W300 należą do najbardziej odpornych na ścieranie łożysk z asortymentu iglidur®. Jeśli żywotność jest porównywalna i wystarczająca w obu przypadkach, parametry graniczne powinny zdecydować o wyborze: iglidur® J jest idealny do stosowania w środowisku wilgotnym ze względu na niską absorpcję wilgoci i dobrą odporność na media, a iglidur® W300 dobrze sprawdza się w różnych temperaturach.

6. Jak łożyska ślizgowe iglidur® mogą pracować bez smarowania?

Dzięki specjalnej strukturze materiałów iglidur®, które zazwyczaj są skomponowane z matrycy termoplastycznej, wzmocnień z włókna oraz stałych środków smarnych … Dobre właściwości ścierne i zużycie matrycy lub materiału bazowego są po raz kolejny zoptymalizowane przy pomocy smarów stałych. Podczas pracy, cząsteczki smarów stałych są wystarczająco dostępne na powierzchni łożyska. Dodatkowe zewnętrzne smarowanie zazwyczaj nie jest potrzebne lub praktyczne. Film video

7. Odnalazłem znacznie więsze pomiary łożysk ślizgowych iglidur® od wartości podanych w katalogu.
Dlaczego tak jest?

Łożyska iglidur® są to łożyska wciskane w oprawę ze standardowym otworem H7. Z jednej stroy, wciśnięcie powoduje dopasowanie łożysk w obudowę, a z drugiej strony średnica wewnętrzna łożyska jest formowana tylko w ten sposób.
Testy na łożyskach są przeprowadzane w otworze o najmniejszym rozmiarze. Jeśli łożyska są mierzone gdy nie są jeszcze wciśńięte, sa większe niż w przypadku gdy są już zainstalowane w obudowie, zarówno gdy chodzi o średnicę wewnętrzną i zewnętrzną.
Mimo starannego wykonania i montażu łożyska ślizgowego mogą wystąpić rozbieżności i kłopoty z wymiarami i tolerancjami łożyska. Możliwe powody takiego stanu rzeczy:

Stanowisko płaszczyzn pomiarowych

 

Gniazdo łożyskowe nie jest odpowiednio zfazowane - łożysko skrawa się podczas wtłaczania.

Zastosowanie kółka ustalającego do zwiększenia średnicy wewnętrznej łożyska podczas wtłaczania.

Gniazdo nie jest wykonane w tolerancji H7.

Gniazdo jest wykonane w miękkim materiale, który zwiększa się podczas wtłaczania łożyska.

Wałek nie jest wykonany w tolerancji h.

Pomiar nie odbywa się na płaszczyznach pomiarowych.

Pomiar łożysk ślizgowych iglidur® wykonywany sprawdzianem trzpieniowym

 
8. Potrzebuję jedynie kilku łożysk ślizgowych. Więc cena nie jest istotna.
Które łożysko ślizgowe iglidur®

Niestety, generalnie nie ma "najlepszego łożyska ślizgowego iglidur®". Nawet najdroższe łożysko nie ma najdłuższej żywotności w każdej aplikacji. Ale jest najlepsze łożysko ślizgowe iglidur® do Państwa aplikacji.
Bardzo ważne jest, aby zawsze dokonać wyboru łożyska pod kątem aplikacji. Im więcej Państwo wiedzą na temat aplikacji, tym dokładniej możemy dobrać łożysko, które odpowiada Państwu technicznie i ekonomicznie.
W tym celu, mogą Państwo skorzystać z naszej wyszukiwarki produktów iglidur® oraz narzędzia do obliczania żywotności łożysk ślizgowych iglidur®. Jeśli nie mają Państwo czasu lub możliwości, aby osobiście skorzystać z naszych narzędzi online, proszę nam przekazać informacje na temat Państwa aplikacji i my zajmiemy się resztą.

9. Czy kolor łożysk ślizgowego iglidur® można dowolnie wybierać?

Niestety nie ma, kolor zazwyczaj jest wynikiem odpowiedniego połączenia materiałów i zazwyczaj są tylko pojedyncze barwniki, które są odpowiednie do materiału oraz nie wpływają negatywnie na trybologiczne właściwości. Przede wszystkim, charakterystyka zużycia zależy od kompozycji materiału (w której skład również wchodzi barwnik) oraz dodatek nowego koloru zwiększa zużycie wielokrotnie. Dlatego też materiał iglidur® ma określony kolor, ale niektóre materiały wyglądają praktycznie identycznie.

10. Jak się montuje łożyska ślizgowe iglidur®?

Łożyska ślizgowe iglidur® to tuleje wciskane. Ich wewnętrzna srednica przybiera właściwe tolerancje dopiero po wtłoczeniu w gniazdo o tolerancji H7. Nadwymiar przed wtłoczeniem może wynosić nawet do 2% dla średnicy wewnętrznej. W ten sposób uzyskujemy pewne pasowanie łożyska. Przesunięcia osiowe lub promieniowe w obudowie łożyska na pewno nie wystąpią.
Otwór w gnieździe powinien być wykonany w tolerancji H7 dla wszystkich łożysk oraz powinien być gładki, równy i fazowany w miarę możliwości. Montaz jest realizowane poprzez równomiernie rozłożoną siłe. Użycie trzpienia centrującego lub kalibrującego może prowadzić do uszkodzenia łożyska i powstania większego luzu.

Siła wcisku łożyska ślizgowego iglidur®

 
11. Co jest rekomendowane, aby połączyć łożyska ślizgowe iglidur®?

W standardowych przypadkach uzyskiwaliśmy bardzo dobre rezultaty stosując kleje błyskawiczne (np. Loctite 401). W przypadku materiałów trudnych do klejenia, takich jak iglidur® J, znacznie lepsze wyniki uzyskuje się stosując kleje 2-składnikowe (np. Loctite 406 + Primer 770). W przypadku zastosowań w wyższych temperaturach, dobre wyniki uzyskiwaliśmy stosując żywice epoksydowe (np. Hysol).
Ponadto, przy każdym połączeniu klejonym ważne jest, aby łączone elementy były dokładnie wyczyszczone i odtłuszczone. W tym celu można użyć profesjonalne detergenty, a także standardowe szybkie odtłuszczacze. Skuteczność klejenia można też zwiększyć szorstkując powierzchnie kontaktowe, Ogólnie rzecz biorąc, klejenie może być tylko działaniem pomocniczym i nie zastępuje całkowicie wciskania.

12. Dlaczego łożyska z tworzyw sztucznych iglidur® są przyjazne dla środowiska?

1.1 Łożyska ślizgowe iglidur® N54 firmy igus® są w 54 procentach wytwarzane z surowców odnawialnych.

 

Jak powiedziała Żaba Kermit, „nie łatwo jest być zielonym”. Chociaż jest tylko Muppetem, ma rację – obecnie wiele firm intensywnie pracuje nad zmniejszeniem swojego wpływu na środowisko naturalne, a w szczególności emisji gazów cieplarnianych. Firma nie staje się jednak przyjazna dla środowiska z dnia na dzień. Przeważnie, wdrażanie pro-ekologicznych rozwiązań jest procesem długofalowym i obejmuje wiele różnych dziedzin. W jaki sposób łożyska ślizgowe iglidur® mogą przyczynić się do ochrony środowiska? Chociaż może to z pozoru wydawać się nieistotne, stosowanie bezsmarowych łożysk z tworzyw sztucznych może stanowić ważny wkład w ograniczanie niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne.

Oto cztery powody, aby stosować przyjazne dla środowiska łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych:

1. Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych nie wymagają smarowania, a tym samym pozwalają na zmniejszenie ilości zanieczyszczeń. Szacuje się, że tylko w USA zużywa się prawie cztery miliardy litrów smarów rocznie, z czego około 40 procent jest uwalnianych do środowiska. Ze względu na ciągły postęp w dziedzinie zoptymalizowanych tribologicznie łożysk ślizgowych z tworzyw sztucznych, firma igus® może oferować przyjazne dla środowiska zamienniki metalowych tulei do coraz liczniejszych zastosowań. W odróżnieniu od łożysk ze stali lub brązu, które wymagają smarowania, każde łożysko ślizgowe igidur® zawiera smar stały, który jest wbudowany w tworzywo i nie może zostać wyciśnięty lub wymyty. Dzięki temu łożyska ślizgowe nie wymagają żadnego oleju ani smaru, co przekłada się na brak zanieczyszczeń uwalnianych do środowiska.

2. Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych są bardzo lekkie, co pomaga w zmniejszeniu zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. Zmniejszona masa urządzeń lub maszyn wyposażonych w takie łożyska przekłada się na mniejsze zużycie energii.

3. Duża odporność na chemikalia jest kolejnym ekologicznym atutem łożysk ślizgowych z tworzyw sztucznych. W celu zapewnienia odpowiedniej odporności metale często wymagają nanoszenia powłok ochronnych, np. galwanicznych, co pociąga za sobą stosowanie szkodliwych chemikaliów oraz duże zużycie energii.

4. Do wyprodukowania łożyska ślizgowego z tworzywa sztucznego zużywa się mniej energii niż do wytworzenia łożyska metalowego. Na przykład, do wyprodukowania 1 litra aluminium potrzeba energii zawartej w 15 litrach ropy naftowej, a do wyprodukowania 1 litra stali potrzebna jest energia z 11 litrów ropy. Dla porównania, do wytworzenia 1 litra tworzywa sztucznego wystarcza energia z 1 litra ropy naftowej. Co więcej, przewidujemy, że ze względu na postęp prac nad tworzywami na bazie olejów roślinnych, wartość ta jeszcze zmaleje.

Im cięższy materiał, tym więcej energii potrzeba do utrzymania go w ruchu.

 
13. W jaki sposób polimerowe łożysko ślizgowe iglidur® wpływa na wybór wału?

1. Koszty

Asortyment łożysk iglidur® z tworzyw sztucznych

 

Obniżanie kosztów jest istotne dla większości przedsiębiorstw. Możliwość stosowania wałów z tańszych materiałów w znacznym stopniu zależy od wybranych łożysk.
 
Na przykład, łożyska kulkowe wymagają bardzo twardych (przynajmniej 60HRC) i gładkich wałów. Łożyska brązowe są podobne: materiał wału musi być twardszy od zastosowanego brązu. Wymagania te przekładają się na zawężenie wyboru wałów. Tańsze materiały wałów mogą nie nadawać się do danego zastosowania.
Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych mogą być stosowane na wałach z różnych materiałów, dzięki czemu poszerza się wybór wału. Firma igus® oferuje łożyska ślizgowe iglidur® z różnorodnych materiałów:
Dzięki temu można połączyć tańszy wał z łożyskiem z tworzywa iglidur®, które najlepiej nadaje się do danego zastosowania i/lub spełnia wymagania dotyczące żywotności. Łożysko oraz wał muszą mieć tylko taką trwałość, jaka wynika z żywotności całej maszyny/urządzenia. – Po co wybierać drogi wał i/lub drogie łożysko, których żywotność będzie większa od przewidywanego okresu eksploatacji maszyny?

2. Ścieranie

Erozja powierzchni spowodowana zbyt gładkim wałem.

 

Oprócz kosztów, dobierając wał do systemu łożysk trzeba uwzględnić wiele innych kryteriów. Wiele czynników może niekorzystnie wpływać na trwałość łożyska, o ile nie weźmie się ich pod uwagę. Jeśli wał jest zbyt chropowaty, ścieranie może stać się ważnym problemem. Bardzo chropowaty wał może działać jak pilnik i podczas ruchu odrywać małe cząstki od powierzchni łożyska. Przy zbyt gładkim wale może jednak wystąpić wzrost tarcia, gdy powierzchnie wału i łożyska ulegają sczepieniu. Gdy występuje duża różnica między tarciem statycznym a dynamicznym, rosnąca wraz z adhezją między współpracującymi powierzchniami, może wystąpić zjawisko drgań ciernych (ang. „slip-stick”), cechujące się głośnym piskiem.

Innym problemem mogą być uszkodzenia łożysk i wałów powodowane przez twarde oraz miękkie cząstki. Jeżeli między łożysko a wał dostaną się cząstki, to może wystąpić przyspieszone ścieranie się obu tych elementów. Źródłem takich problemów mogą być brud, pył, czy włókna papieru. Ze względu na smary stałe wbudowane w materiał, łożyska samosmarujące mają większą żywotność w zanieczyszczonym środowisku, ponieważ w punkcie łożyskowania nie ma ani tłuszczu, ani oleju. Oznacza to, że cząstki brudu nie są ani wciągane, ani nie przyklejają się do wału i łożyska (jak można to zaobserwować np. w mocno nasmarowanym łańcuchu rowerowym). – Dzięki temu można stosować tańsze wały, nawet przy narażeniu na zabrudzenie. Na rynku jest dostępnych wiele materiałów na wały, a każdy z nich inaczej wpływa na ścieranie łożyska. Są to między innymi aluminium, stal do nawęglania, stal nierdzewna oraz stal chromowana. O wyborze wału decydują ostatecznie warunki zastosowania oraz wymagania dotyczące żywotności. Gdy zostanie wybrane odpowiednie łożysko ślizgowe iglidur®, można zastosować praktycznie każdy standardowy rodzaj wału.

Testy ścierania wałów aluminiowych

 

Wały chromowane na twardo są na przykład bardzo twarde, ale także gładkie. W przypadku wałów tego typu, ścieranie łożysk ślizgowych iglidur® jest przeciętnie mniejsze niż przy współpracy z innymi wałami. Ze względu na małą szorstkość powierzchni, w pojedynczych przypadkach może występować zjawisko drgań ciernych („slip-stick”). W obszarach wilgotnych oraz w przetwórstwie żywności preferowane są różne rodzaje stali nierdzewnej, natomiast do zastosowań z mniejszymi obciążeniami oraz wymagającymi małej masy można stosować wały aluminiowe z twardymi powłokami. Najlepsze wartości współczynników tarcia uzyskuje się tu dla tworzywa iglidur® J.
 

14. Na czym polega pomiar sprawdzianem trzpieniowym?

1.1 Firma igus® przeprowadza, między innymi, badanie sprawdzianem – tak zwany test „go/no go”, gwarantujące, że nasze łożyska są zgodne ze specyfikacją i będą prawidłowo pracować po zainstalowaniu.
 
Najpierw łożyska są wciskane do obudowy testowej. Zwraca się tu uwagę na zamontowanie łożyska bez uszkodzenia. W tym celu zaleca się sfazowanie wkładki, najlepiej pod kątem 25-30 stopni. Ponadto, do wciskania łożysk zaleca się stosowanie prasy z wypoziomowanym trzpieniem. Jest to najefektywniejsza metoda montażu. Bardzo ważne jest zachowanie integralności łożyska. Na przykład, łożysko zamontowane przy użyciu młotka może być zwichrowane.
 
1.2 Firma igus® zaleca montowanie łożysk ślizgowych poprzez wciskanie prasą.
 
Po zamontowaniu łożyska jest przeprowadzana właściwa kontrola sprawdzianem. Pozytywny wynik („Go”) uzyskuje się wtedy, gdy sprawdzian trzpieniowy wypada z łożyska pod wpływem własnego ciężaru. Gdy natomiast sprawdzian nie wypada z łożyska lub w nim utyka, wynik testu jest negatywny („No-go”). Przeważnie sprawdziany są stopniowane co 0,01 mm, dzięki czemu można bardzo dokładnie określić średnicę, przy której sprawdzian nie przechodzi przez łożysko.
 
Pomiar sprawdzianem jest badaniem jakości zapewniającym najwyższą możliwą dokładność, ponieważ sprawdzian działa jak wał w rzeczywistym zastosowaniu i odpowiada najmniejszej średnicy wewnętrznej łożyska. Przeważnie jest to kryterium decydujące o przydatności łożyska. Badania sprawdzianem są szczególnie odpowiednie do łożysk z tworzyw sztucznych, ponieważ nie uwzględniają nieistotnych „nierówności” łożyska spowodowanych formowaniem wtryskowym. Idealna powierzchnia ślizgowa powstaje podczas pracy, w okresie przebiegu próbnego, gdy następuje wygładzenie nierówności łożyska oraz wału.
Są dostępne także inne metody sprawdzania jakości łożysk, jednak mogą być one niedokładne w przypadku łożysk z tworzyw sztucznych. W szczególności, należy unikać stosowani suwmiarek. W zależności od poziomu dokładności, suwmiarki mogą być stosowane tylko do pobieżnej kontroli jakości. Pomiar wykonywany suwmiarką może być obarczony błędem wynikającym z działania siły przyłożonej w punkcie pomiaru. Z tego powodu, pomiar wykonywany sprawdzianem cechuje się większą pewnością.
 
W zależności od dostępności, opisany tu pomiar można wykonywać także bezpośrednio na elemencie seryjnym (bez konieczności umieszczania w specjalnej obudowie testowej).
 

15. Jakie szczególne właściwości ma samosmarujące polimerowe łożysko ślizgowe?

Łożysko ślizgowe o jednolitej strukturze i przewidywalnych właściwościach, wykonane z wysokogatunkowego tworzywa sztucznego.

 

Niektórzy inżynierowie wahają się przed zastosowaniem łożysk z tworzyw sztucznych w swoich konstrukcjach. Być może przez lata polegali na łożyskach stalowych lub brązowych lub też po prostu wątpią w przydatność tworzyw sztucznych do zastosowań z dużymi obciążeniami lub w trudnych warunkach. Łożyska z tworzyw sztucznych mogą jednak być odporne na wysokie temperatury i pracować przy dużych obciążeniach oraz dużych prędkościach. Przed ich zastosowaniem ważne jest zrozumienie zarówno zalet, jak i wad dostępnych rozwiązań. Samosmarujące łożyska polimerowe zawierają smary stałe, które w postaci drobnych cząsteczek są wbudowane w jednolity materiał. Podczas pracy smary stałe zmniejszają współczynnik tarcia. Nie mogą zostać wymyte, jak tłuszcz lub olej, a ze względu na jednorodną strukturę są rozmieszczone w całym przekroju ścianki łożyska. W odróżnieniu do struktury warstwowej, cała grubość ścianki może pełnić funkcję strefy ścierania o prawie identycznych właściwościach ślizgowych.

Większość tworzyw iglidur® zawiera jednak materiały wzmacniające, które zwiększają wytrzymałość na ściskanie, a tym samym pozwalają na stosowanie przy dużych siłach nacisku oraz obciążeniach krawędziowych.
Ze względu na swoją budowę łożyska ślizgowe iglidur® mogą być stosowane na wałach różnych typów – w zależności od obciążenia nawet na tak zwanych miękkich wałach. Dzięki temu można zawsze wybrać kombinację łożysko-wał o optymalnej cenie.

Łożyska kompozytowe składają się z kilku warstw. Miękka warstwa ślizgowa może łatwo ulec uszkodzeniu przez ciała obce lub na skutek nieprawidłowego postępowania z łożyskiem.

 

Łożyska ślizgowe iglidur® z tworzy sztucznych pozwalają na przejście od prostych tulei z tworzywa sztucznego do przetestowanego i dostępnego elementu maszyny, cechującego się przewidywalnymi właściwościami. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych zalet:

1. Brak niewygodnych smarów: samosmarujące łożyska zawierają smary stałe. Smary powodują zmniejszenie współczynników tarcia oraz są niewrażliwe na brud, pył oraz inne zanieczyszczenia.

2. Bezobsługowość: w prawie każdym zastosowaniu łożyska z tworzyw sztucznych mogą zastąpić łożyska z brązu, łożyska metalizowane oraz formowane wtryskowo. Odporność na brud, pył oraz chemikalia sprawia, że stosując łożyska z tworzyw sztucznych można kierować się zasadą „zainstaluj i zapomnij”.

3. Obniżanie kosztów: dzięki łożyskom z tworzyw sztucznych można obniżyć koszty nawet o 25%. Łożyska te cechują się dużą odpornością na ścieranie, małym współczynnikiem tarcia, a ponadto w wielu zastosowaniach stanowią alternatywę dla droższych rozwiązań.

4. Niezmiennie małe współczynniki tarcia oraz ścierania: ze względu na swoją budowę, łożyska z tworzyw sztucznych cechują się małymi współczynnikami tarcia oraz ścierania, które pozostają stabilne przez cały okres eksploatacji. W porównaniu do metalowych łożysk kompozytowych, których warstwa ślizgowa może ulec uszkodzeniu np. przez zanieczyszczenia, łożyska z tworzyw sztucznych mają często większą trwałość.

5. Całkowita odporność na korozję oraz duża odporność na chemikalia: łożyska z tworzy sztucznych nie rdzewieją oraz są odporne na działanie wielu mediów.

16. Jakie są najważniejsze kompetencje firmy igus® w dziedzinie polimerowych łożysk ślizgowych?

Co roku inżynierowie z firmy igus® opracowują ponad 100 nowych tworzyw.

 

Przez lata inżynierowie materiałowi z firmy igus® opracowali setki tworzyw, z których ponad 40 trafiło do katalogu polimerowych łożysk ślizgowych. Podstawowy skład tworzyw jest przeważnie taki sam:
 

1. Polimery bazowe determinujące podstawowe właściwości tribologiczne, mechaniczne, termiczne oraz chemiczne łożyska.

2. Włókna oraz wypełniacze zapewniające łożyskom wytrzymałość na obciążenia mechaniczne.

3. Smary stałe, które w istotny sposób zmniejszają ścieranie oraz tarcie.

Firma igus® stale opracowuje nowe mieszanki polimerowe do każdego zastosowania oraz co roku przeprowadza w swoich laboratoriach ponad 10000 testów. W odróżnieniu od większości pozostałych producentów łożysk, firma igus® koncentruje się wyłącznie na wysokogatunkowych tworzywach sztucznych i dzięki temu może w ekonomiczny sposób wytwarzać z nich łożyska ślizgowe formowane wtryskowo. Łożyska znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, między innymi w rolnictwie, medycynie, przemyśle motoryzacyjnym, branży opakowaniowej, lotnictwie, sprzęcie sportowym, budowie maszyn, itp. Ponadto, firma igus® wprowadza wyniki swoich badań do bogatej bazy danych. Badana jest każda mieszanka polimerowa, a wyniki są wprowadzane do zbioru danych używanego przez unikalny program do obliczania żywotności Expert System, który pozwala Państwu na wprowadzenie maksymalnych wartości obciążeń, prędkości, temperatur oraz materiałów wału i obudowy, a następnie dobiera optymalne łożysko ślizgowe oraz podaje jego przewidywaną żywotność.

17. Jakie najważniejsze czynniki wpływają na ścieranie łożyska ślizgowego?


1: Badanie ścierania polimerowego łożyska ślizgowego iglidur® firmy igus® przy ruchu oscylacyjnym.
 
Czynniki:

Dobór wału: do różnych typów łożysk ślizgowych są zalecane różne materiały wałów. Każda kombinacja wał-łożysko cechuje się innym ścieraniem.

Obciążenie: wraz ze wzrostem obciążeń radialnych i/lub ciśnienia powierzchniowego rośnie też ścieranie łożyska ślizgowego. Niektóre łożyska ślizgowe są przeznaczone do małych obciążeń, natomiast inne są przystosowane do dużych.

Prędkość oraz rodzaj ruchu: wraz ze wzrostem prędkości rośnie też ścieranie. Rodzaj ruchu (oscylujący, oborowy lub liniowy) ma znaczy wpływ na prędkość ścierania.

Temperatura: w pewnym przedziale temperatura nieznacznie wpływa na ścieranie łożyska, poza nim może jednak powodować wykładniczy wzrost ścierania. Odpowiednio do wybranego materiału, łożyska z tworzyw sztucznych są przystosowane do pracy w szerokim zakresie temperatur. Przekroczenie maksymalnej dozwolonej temperatury przekłada się jednak na znaczy wzrost ścierania. Dla większości tworzy iglidur® prędkość ścierania rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Istnieją też wyjątki, tworzywa, które dopiero w wysokich temperaturach ulegają minimalnemu ścieraniu.

Zanieczyszczenia w otoczeniu: brud oraz pył mogą gromadzić się między wałem a łożyskiem powodując ścieranie. W takich warunkach samosmarujące łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych mają przewagę: pracują bez oleju, dzięki czemu ani do wału, ani do łożyska nie przykleja się brud, który mógłby uszkodzić łożysko.

Kontakt z chemikaliami: polimerowe łożyska ślizgowe są całkowicie odporne na korozję, a także są odporne na wiele substancji chemicznych. Niektóre chemikalia mogą jednak powodować zmianę właściwości strukturalnych tworzywa, zmniejszając twardość łożyska oraz zwiększając jego ścieranie.


2. Badanie ścierania przy użyciu różnych rodzajów wałów.
 
W każdej sytuacji, im lepiej znamy dane zastosowanie oraz wspomniane wyżej parametry, tym lepiej można dobrać tworzywo iglidur® oraz przewidzieć żywotność łożyska. Dobór odpowiedniego materiału decyduje o żywotności łożyska.
 

18. Jak wpływa ścieranie łożyska na luz łożyskowy?

Ścieranie łożyska oznacza usuwanie materiału z powierzchni ślizgowej, co przeważnie przekłada się na wzrost wewnętrznej średnicy łożyska.

Luz między łożyskiem a wałem można obliczyć na podstawie tolerancji łożyska oraz wału.


Rzeczywisty prześwit początkowy przy rozruchu jest różnicą między zmierzoną rzeczywistą średnicą wewnętrzną łożyska a zmierzoną rzeczywistą zewnętrzną średnicą wału. Ścieranie łożyska prowadzi do zwiększenia jego średnicy wewnętrznej, a tym samym do zwiększenia luzu.
Łożyska ślizgowe iglidur® nie mają struktury warstwowej, dzięki czemu cała grubość ścianki może pełnić funkcję strefy ścierania. Dlatego nie podaje się maksymalnego dopuszczalnego stopnia zużycia. Zamiast tego, maksymalne zużycie wynika z maksymalnego luzu, jaki jest dopuszczalny w danym zastosowaniu. Maksymalny luz silnie zależy od zastosowania oraz wymagań użytkownika. W przypadku precyzyjnych zaworów regulacyjnych dopuszcza się wzrost luzu o zaledwie kilka setnych milimetra (a tym samym minimalne wytarcie łożyska). W zastosowaniach rolniczych, z wałami o średnicy ponad 50 mm, luz znacznie większy niż jeden milimetr często nie ma krytycznego znaczenia.

19. Kiedy polimerowe łożysko kulkowe xiros® jest używane zamiast polimerowego łożyska ślizgowego iglidur®?

Polimerowe łożysko kulkowe xiros® jest preferowane zamiast łożysk ślizgowych iglidur® we wszystkich przypadkach, gdzie ruchy obrotowe mogą występować stale przy prędkościach rzędu 1,5 metra/sekundę przy niskich obciążeniach. W porównaniu do łożysk ślizgowych ich polimerowe wersje mają znacznie niższe wartości tarcia, co generuje mniej ciepła i mniejsze zużycie.
 
Średnica wewnętrzna łożyska kulkowego jest parametrem kluczowym. Wraz ze zmniejszaniem się średnicy wewnętrznej łozysko wykonuje mniej obrotów na minutę, co ma pozytywny wpływ na generowane ciepło i przenikanie ciepła. Wraz ze wzrostem średnicy łożyska kulkowego zwiększa się maksymalna nośność, a maksymalna prędkość obrotowa maleje.

20. Czym jest efekt stick-slip?

Efekt stick-slip odnosi się do nieciągłej charakterystyki ślizgowej, gdy twa ciała stałe przesuwają się względem siebie. Takie zjawisko występuje, gdy poruszane jest jedno ciało, którego tarcie statyczne jest znacznie większe niż tarcie dynamiczne.
 
Proszę wyobrazić sobie przesuwanie ciężkiego pudła kartonowanego po gładkiej podłodze. Pudło kartonowe jest ciężkie co powoduje, że konieczne jest przyłożenie większej siły, aby przezwyciężyć tarcie statyczne - czyli opór powstający utrudniający poruszanie pudła kartonowego. Pudło kartonowe ślizga się. Dzięki gładkiej powierzchni i niskim wynikowym tarciu dynamicznym karton szybko przyspiesza. Dzięki szybkiemu ruchu ślizgowemu pudła kartonowego jesteśmy w stanie przenieść tylko niewielką siłę na pudło. Ostatecznie siła przyłożona do kartonu jest niewystarczająca, aby pokonać jego tarcie statyczne. Pudło kartonowe przestaje się poruszać co powoduje, że ponownie potrzeba przyłożenia dużej siły aby pokonać tarcie statyczne i proces rozpoczyna się od nowa. Przerwa - oderwanie - ślizg - spadek prędkości - przerwa - oderwanie... w rzeczywistości odbywa się to z większą prędkością. Aby wrócić należy kliknąć myszą na artykuł.
 
Takie zjawisko występuje w wielu zastosowaniach. Pracujące wycieraczki samochodowe wydają odgłosy poruszając się po szybie przedniej. Gdy podczas pisania po tablicy przytrzymany krędę pod złym kątem to wyda ona odgłos. Zawiasy drzwi też hałasują. Instrumenty strunowe jak skrzypce czy wiolonczela nie odgrywałyby dźwięków gdyby nie oscylacje i drgania powodowane przez efekt stick-slip pomiędzy strunami i smyczkiem. Aby wrócić należy kliknąć myszą na artykuł.

 

1. Siła > tarcie statyczne
Siła (wektor 1) pokonuje tarcie statyczne (wektor 2). Pudło kartonowe zaczyna się ruszać.
 
2. Siła = tarcie statyczne
Tarcie statyczne jest przekształcane w tarcie dynamiczne (wektor 2), a pudło kartonowe zaczyna się szybko ślizgać.
 
3. Siła < tarcie dynamiczne
Siła (wektor 1) jest niewystarczająca do pokonania tarcia dynamicznego (wektor 2).

21. Czy łożyska slizgowe iglidur® są zgodne z RoHS i co oznacza RoHS?

W dniu 3 stycznia 2013 Dyrektywa WE 2002/95/WE ("RoHS 1") została zastąpiona Dyrektywą WE 2011/65/RU ("RoHS 2").
Dyrektwa zawiera ograniczenia dla niepożądanych składników w urządzeniach elektrycznych i elektronicznych sprzedawanych na terenie Wspólnoty Europejskiej. Skrót "RoHS" oznacza Ograniczenie (stosowania określonych) Substancji Niebezpiecznych.
Jako, że wiele materiałów i produktów posiada ograniczenia techniczne uniemożliwiające ich całkowite wyeliminowanie to ustalono specjalne wartości progowe.

Dyrektywa WE - RoHS