Gniazdo łożyskowe nie jest odpowiednio zfazowane - łożysko skrawa się podczas wtłaczania.
Zastosowanie kółka ustalającego do zwiększenia średnicy wewnętrznej łożyska podczas wtłaczania.
Gniazdo nie jest wykonane w tolerancji H7.
Gniazdo jest wykonane w miękkim materiale, który zwiększa się podczas wtłaczania łożyska.
Wałek nie jest wykonany w tolerancji h.
Pomiar nie odbywa się na płaszczyznach pomiarowych.
1. Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych nie wymagają smarowania, a tym samym pozwalają na zmniejszenie ilości zanieczyszczeń. Szacuje się, że tylko w USA zużywa się prawie cztery miliardy litrów smarów rocznie, z czego około 40 procent jest uwalnianych do środowiska. Ze względu na ciągły postęp w dziedzinie zoptymalizowanych tribologicznie łożysk ślizgowych z tworzyw sztucznych, firma igus® może oferować przyjazne dla środowiska zamienniki metalowych tulei do coraz liczniejszych zastosowań. W odróżnieniu od łożysk ze stali lub brązu, które wymagają smarowania, każde łożysko ślizgowe igidur® zawiera smar stały, który jest wbudowany w tworzywo i nie może zostać wyciśnięty lub wymyty. Dzięki temu łożyska ślizgowe nie wymagają żadnego oleju ani smaru, co przekłada się na brak zanieczyszczeń uwalnianych do środowiska.
2. Łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych są bardzo lekkie, co pomaga w zmniejszeniu zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla. Zmniejszona masa urządzeń lub maszyn wyposażonych w takie łożyska przekłada się na mniejsze zużycie energii.
3. Duża odporność na chemikalia jest kolejnym ekologicznym atutem łożysk ślizgowych z tworzyw sztucznych. W celu zapewnienia odpowiedniej odporności metale często wymagają nanoszenia powłok ochronnych, np. galwanicznych, co pociąga za sobą stosowanie szkodliwych chemikaliów oraz duże zużycie energii.
4. Do wyprodukowania łożyska ślizgowego z tworzywa sztucznego zużywa się mniej energii niż do wytworzenia łożyska metalowego. Na przykład, do wyprodukowania 1 litra aluminium potrzeba energii zawartej w 15 litrach ropy naftowej, a do wyprodukowania 1 litra stali potrzebna jest energia z 11 litrów ropy. Dla porównania, do wytworzenia 1 litra tworzywa sztucznego wystarcza energia z 1 litra ropy naftowej. Co więcej, przewidujemy, że ze względu na postęp prac nad tworzywami na bazie olejów roślinnych, wartość ta jeszcze zmaleje.
1. Brak niewygodnych smarów: samosmarujące łożyska zawierają smary stałe. Smary powodują zmniejszenie współczynników tarcia oraz są niewrażliwe na brud, pył oraz inne zanieczyszczenia.
2. Bezobsługowość: w prawie każdym zastosowaniu łożyska z tworzyw sztucznych mogą zastąpić łożyska z brązu, łożyska metalizowane oraz formowane wtryskowo. Odporność na brud, pył oraz chemikalia sprawia, że stosując łożyska z tworzyw sztucznych można kierować się zasadą „zainstaluj i zapomnij”.
3. Obniżanie kosztów: dzięki łożyskom z tworzyw sztucznych można obniżyć koszty nawet o 25%. Łożyska te cechują się dużą odpornością na ścieranie, małym współczynnikiem tarcia, a ponadto w wielu zastosowaniach stanowią alternatywę dla droższych rozwiązań.
4. Niezmiennie małe współczynniki tarcia oraz ścierania: ze względu na swoją budowę, łożyska z tworzyw sztucznych cechują się małymi współczynnikami tarcia oraz ścierania, które pozostają stabilne przez cały okres eksploatacji. W porównaniu do metalowych łożysk kompozytowych, których warstwa ślizgowa może ulec uszkodzeniu np. przez zanieczyszczenia, łożyska z tworzyw sztucznych mają często większą trwałość.
5. Całkowita odporność na korozję oraz duża odporność na chemikalia: łożyska z tworzy sztucznych nie rdzewieją oraz są odporne na działanie wielu mediów.
1. Polimery bazowe determinujące podstawowe właściwości tribologiczne, mechaniczne, termiczne oraz chemiczne łożyska.
2. Włókna oraz wypełniacze zapewniające łożyskom wytrzymałość na obciążenia mechaniczne.
3. Smary stałe, które w istotny sposób zmniejszają ścieranie oraz tarcie.
Dobór wału: do różnych typów łożysk ślizgowych są zalecane różne materiały wałów. Każda kombinacja wał-łożysko cechuje się innym ścieraniem.
Obciążenie: wraz ze wzrostem obciążeń radialnych i/lub ciśnienia powierzchniowego rośnie też ścieranie łożyska ślizgowego. Niektóre łożyska ślizgowe są przeznaczone do małych obciążeń, natomiast inne są przystosowane do dużych.
Prędkość oraz rodzaj ruchu: wraz ze wzrostem prędkości rośnie też ścieranie. Rodzaj ruchu (oscylujący, oborowy lub liniowy) ma znaczy wpływ na prędkość ścierania.
Temperatura: w pewnym przedziale temperatura nieznacznie wpływa na ścieranie łożyska, poza nim może jednak powodować wykładniczy wzrost ścierania. Odpowiednio do wybranego materiału, łożyska z tworzyw sztucznych są przystosowane do pracy w szerokim zakresie temperatur. Przekroczenie maksymalnej dozwolonej temperatury przekłada się jednak na znaczy wzrost ścierania. Dla większości tworzy iglidur® prędkość ścierania rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Istnieją też wyjątki, tworzywa, które dopiero w wysokich temperaturach ulegają minimalnemu ścieraniu.
Zanieczyszczenia w otoczeniu: brud oraz pył mogą gromadzić się między wałem a łożyskiem powodując ścieranie. W takich warunkach samosmarujące łożyska ślizgowe z tworzyw sztucznych mają przewagę: pracują bez oleju, dzięki czemu ani do wału, ani do łożyska nie przykleja się brud, który mógłby uszkodzić łożysko.
Kontakt z chemikaliami: polimerowe łożyska ślizgowe są całkowicie odporne na korozję, a także są odporne na wiele substancji chemicznych. Niektóre chemikalia mogą jednak powodować zmianę właściwości strukturalnych tworzywa, zmniejszając twardość łożyska oraz zwiększając jego ścieranie.
Ścieranie łożyska oznacza usuwanie materiału z powierzchni ślizgowej, co przeważnie przekłada się na wzrost wewnętrznej średnicy łożyska.
Luz między łożyskiem a wałem można obliczyć na podstawie tolerancji łożyska oraz wału.