Bez nich latanie byłoby znacznie bardziej niewygodne: pomost pasażerski (zwany również pomostem lub mostem pasażerskim) umożliwia osłonięte, płaskie wejście do samolotu na tysiącach lotnisk na całym świecie. Na początku latania wejście było znacznie łatwiejsze. Małe maszyny śmigłowe miały wbudowane niewielkie schody, które po prostu obniżano. Nawet dzisiaj mniejsze samoloty zwykle używają wbudowanych schodów, ponieważ nachylenie pomostu pasażerskiego byłoby zbyt strome.
Jak by to wyglądało bez pomostu pasażerskiego? Nowoczesne samoloty komercyjne mają wysokość wejścia do 4 metrów nad ziemią. W przypadku gigantycznych odrzutowców, takich jak Airbus A380, pasażerowie muszą pokonać dwa poziomy. Wymagałoby to bardzo wysokich schodów. A rodzinom z dziećmi, starszym i niedołężnym pasażerom byłoby o wiele trudniej wsiąść do samolotu. Nie wspominając już o ochronie przed wiatrem i pogodą.
Zasada pomostu pasażerskiego jest prosta: z reguły część systemu jest mocno zakotwiczona w budynku lotniska. Kolejna część jest elastycznie zamontowana na łożyskach, aby móc zadokować różne typy samolotów. Dlatego ważne jest, aby zrekompensować różnice w wysokości drzwi samolotu, a także różne długości i szerokości samolotu. W tym celu trap zwykle składa się z kilku tub, które mogą się teleskopować i rozsuwać, oraz jednej lub więcej jednostek podnoszących. Ten teleskopowy pomost jest najbardziej elastycznym modelem pomostu pasażerskiego. Mniej elastyczne projekty są często odpowiednie tylko dla niektórych typów samolotów, co ogranicza elastyczność operatorów portów lotniczych.
Pomost pasażerski jest przemieszczany za pomocą silników elektrycznych. Do sterowania potrzebują przewodów zasilania i danych. Ruchy poszczególnych elementów nie są zbyt szybkie. Niemniej jednak przewody muszą być chronione przed uszkodzeniem. Ponieważ zwykle znajdują się poza przejściem, muszą przeciwstawić się wiatrowi i pogodzie.
Ponieważ przestoje samolotu stają się coraz krótsze, a rękawy lotnicze mają działać niezawodnie, ruch mechaniczny musi przebiegać płynnie. Zatrzymanie rękawa lotniczego może oznaczać natychmiastowe straty finansowe dla operatora lotniska, linii lotniczej, a także dla pasażerów, którzy chcą latać wygodnie, bezpiecznie i na czas.
Wysoka niezawodność produktów przemawia za korzystaniem z produktów igus w rękawie lotniczym Ruchy przewodów w przejściu można bezpiecznie prowadzić za pomocą naszych systemów e-prowadników. W tunelach teleskopowych są to głównie ruchy poziome, a w jednostkach podnoszących - pionowe. e-prowadniki są trwałe, więc można liczyć na ich długą żywotność. Mogą być montowane w sposób oszczędzający miejsce, tak aby żadne przewody nie zwisały i nie wpływały negatywnie na wygląd. e-prowadniki mogą być wykorzystywane do dostarczania całej niezbędnej energii (przewody zasilające i sterownicze, hydraulika, pneumatyka, itp.)
Systemy e-prowadników do ruchu obrotowego, jako rozwiązania o odwróconym promieniu gięcia
2Systemy e-prowadników o ruchu skokowym - rodzaj instalacji "Zig-zag"
3Systemy e-prowadników o ruchu skokowym - "Wiszący" rodzaj instalacji
4Systemy e-prowadników o ruchu poziomym - Rodzaj montażu: samonośny lub ślizgowy
5Aby zapewnić bezpieczne poprowadzenie kabli zasilających system sterowania mostkiem odrzutowca oraz samolotu, na lotnisku Kolonia/Bonn przerobiono kolejno osiem pomostów pasażerskich i zmodernizowano je tak, aby przetrwały kilkadziesiąt lat.
W tym przypadku e-prowadniki są używane do prowadzenia kabli na mostach pasażerskich , które są przesuwane jeden nad drugim w sposób teleskopowy. Zastępują one dotychczasowe systemy festonowe, które okazały się zawodne. Po zamontowaniu z boku prowadniki te są również szczególnie kompaktowe.