W tym miejscu opłaca się wbudowane smarowanie elementów ślizgowych "iglidur®" . Smary stałe są osadzone w postaci mikroskopijnie małych cząstek w materiale stałym, zwykle wzmocnionym włóknami, miliony razy w maleńkich komorach. Łożyska ślizgowe uwalniają niewielkie ilości smarów stałych z tych komór. Wystarcza to do wystarczającego nasmarowania bezpośredniego otoczenia.
Oprócz systemu prowadnic"drylin® W" , w chwytakach zastosowano również polimerowe łożyska ślizgowe zoptymalizowane pod kątem tribo. Zastąpiły one aluminiowe łożyska ślizgowe, których zakup był niezwykle kosztowny i zawsze wymagał późniejszej obróbki mechanicznej, ponieważ nie były one dostępne w wymaganych wymiarach. "Polimerowe łożyska ślizgowe są bezkonkurencyjne pod względem kosztów i mogą być użyte natychmiast," podsumowuje Michael Geisler. "Wystarczy otworzyć torebkę, włożyć i produkt jest gotowy!"
iglidur®" : niski współczynnik tarcia, minimalne zużycie
Smary stałe pomagają zmniejszyć współczynnik tarcia łożyska igus®. Nie są one niezbędne do funkcjonowania łożyska, ale mają działanie wspomagające. Ponieważ są osadzone w maleńkich komorach, nie można ich wypchnąć. Są tam zawsze, gdy tylko łożysko lub wał zacznie się poruszać. Smar jest chroniony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi tak długo, jak to możliwe, a zatem zawsze jest w stanie osiągnąć pełną skuteczność. Materiał użyty w tym przykładzie to "iglidur® J200", specjalista od bardzo niskich współczynników tarcia i minimalnego zużycia na wałach z anodyzowanego aluminium. W tym kontekście ważną rolę odgrywa również oszczędność surowców - a czasem także środowiska. Podobnie jak nakładki spawalnicze są wymieniane z najwyższą dokładnością, system prowadnic również nie wymaga dodatkowego smarowania, co ostatecznie ma pozytywny wpływ na bilans środowiskowy. "Na systemie można polegać przez długi czas i na stałe. Po instalacji, konserwacja systemu prowadzenia nie wymaga żadnego nakładu pracy," wyjaśnia Michael Geisler.