Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69

Szybkie ale ciche

System zasilania energią i sygnałem w ładowaczach

Grupa Gehring jest uważana za specjalistę od precyzyjnych linii przesyłowych wykorzystywanych do obróbki bloków silników. Firma opracowała system modułowy robotów liniowych, za pomocą których na przykład skrzynie korbowe są szybko przenoszone z jednego stanowiska obróbkowego do drugiego. W zakresie dostaw energii Gehring opiera się na szczególnie "szybkich" i cichych prowadnikach oraz gotowych do instalacji kablach z igus®.
Honowanie precyzyjnych odwiertów jest jedną z głównych kompetencji Grupy Gehring z siedzibą w Ostfildern. Specjalne maszyny poziome do otworów o wysokości do 15 metrów i linie przesyłowe do produkcji bloków silnikowych są częścią zakładów produkowanych w zakładzie produkcyjnym Naumburg / Turyngia. W tym trudnym obszarze precyzyjnej obróbki Gehring jest liderem na rynku międzynarodowym.

Wysoce precyzyjne przetwarzanie z krótkimi czasami cyklu

Producenci samochodów zazwyczaj zamawiają zestaw maszyn od Gehringa do przetwarzania skrzyń korbowych o wadze do 120 kilogramów: większych do honowania otworu skrzyni korbowej i znacznie mniejszych do (zwykle od trzech do sześciu) otworów cylindrów. Maszyny nie tylko przejmują honowanie, ale także dalsze etapy pracy, takie jak opróżnianie resztkowych smarów chłodzących i czyszczenie. Pracują z dużą przepustowością - czasy cyklu są prawie zawsze poniżej minuty, w skrajnych przypadkach nawet poniżej 30 sekund - i muszą spełniać wysokie wymagania dotyczące dostępności, ponieważ produkcja odbywa się 24 godziny na dobę.

Trend jest ukierunkowany na projektowanie modułowe

Układ tych linii przesyłowych zmienił się zasadniczo w ciągu ostatnich lat. Dipl.-Ing. Gerhard Hohmann, kierownik budowy: "Początkowo budowaliśmy klasyczne linie przesyłowe, za pomocą których transport odbywał się z jednej stacji do drugiej jednocześnie za pomocą przenośników rolkowych. Dzisiaj użytkownicy chcą większej elastyczności. Silniki są mniejsze, cykl życia produktu krótszy. Dlatego teraz budujemy pojedyncze moduły maszynowe, które są połączone za pomocą suwnic bramowych. "To daje nam przewagę, że poszczególne moduły mogą być wymieniane, np. w przypadku zmian modelu - lub że producent samochodów może przetwarzać różne skrzynie korbowe na tej samej linii.

Automatyzacja: suwnice z własnej produkcji

Aby zwiększyć integrację pionową i zapewnić kompletne instalacje z jednego źródła, Gehring rozpoczął tworzenie obszaru biznesowego "Automatyzacja" w 2014 roku. Gerhard Hohmann: "Najpierw opracowaliśmy i wyprodukowaliśmy przenośniki rolkowe i przenośniki łańcuchowe z listwami zębatymi, a następnie w 2014 roku pierwszy mały system suwnic. “
Stworzono system modułowy dla robotów liniowych, który umożliwia połączenie różnych wózków, osi pionowych, systemów ładowania i chwytaków. Czas cyklu i liczba ładowanych modułów również są zmienne.

Brak prowadzenia ruchomych przewodów bez e-prowadników
Wybierając dostawy energii dla suwnic, inżynierowie Gehringa mogliby wypróbować sprawdzone rozwiązanie. Gerhard Hohmann: "Używamy e-prowadników igus® w naszych maszynach do honowania. Nie posiadamy żadnego systemu zasilania energią poza e-prowadnikami. "Dostarczane e-prowadniki są wstępnie zmontowane jako readychain®:" Przekazujemy niezbędne dane projektowe do igus®, gdzie e-prowadnik jest planowany, produkowany, wyposażany w odpowiednie komponenty, konfekcjonowany, a następnie dostarczany gotowy do zainstalowania."
 
Wyzwanie: dostawy energii dla 33-metrowej suwnicy bramowej
Zasada ta dotyczy także jeszcze większych suwnic. Modułowa maszyna do honowania otworu skrzyni korbowej może mieć długość do 8 metrów (łącznie z urządzeniem pomiarowym i oznakowaniem). Moduły cylindra wymagają 2,60 metra i do przejścia potrzebny jest odstęp 3 metrów. Oznacza to, że suwnice - a więc i przesuw e-prowadnika - mają długość od 20 do 33 metrów. Aplikacja również robi wrażenie: przy obecnym projekcie suwnica porusza się z prędkością 3 m/s i przyspieszeniem 7 m/s2. Jednakże zbudowano suwnice dla 10 m/s, które są wykorzystywane w stacji testów zderzeniowych.

readychain®

Zasadniczo prowadniki są stosowane w modułowych maszynach do honowania firmy Gehring - we wszystkich ruchomych osiach.

 
e-prowadnik: szybkie, ciche i bezpieczne prowadzenie

Takie połączenie długości przesuwu, prędkości i trwałości (dziesięć lat są wymagane) nie może zostać osiągnięte za pomocą łańcucha ślizgowego - a typowy łańcuch energetyczny wałka wytworzyłby wysoki poziom hałasu i wibracji przy tej prędkości. Dlatego firma igus® zaleca stosowanie e-prowadnika z rolką serii P4. W tym przypadku rolki górnego i dolnego biegu nie przesuwają się względem siebie, lecz są przesunięte na ciągłej, szerokiej powierzchni tocznej. Umożliwia to cichą i płynną pracę, nawet w przypadku długich drogach przesuwu (do 800 m). Identyczny skok wszystkich ogniw e-prowadnika (z rolką lub bez rolki) przyczynia się do płynnego działania. Poprzeczki autoglide zapewniają bezpieczne prowadzenie, a jednocześnie znacznie zmniejszają niezbędną moc napędu. A żywotność jest najdłuższa ze wszystkich e-prowadników w gamie produktów igus®.

Rolkowy prowadnik kablowy P4

Widok osi Z suwnicy z e-prowadnikiem P4.

 
Poprzeczki autoglide w profilu e-prowadnika z rolką

Łatwo widoczne: poprzeczki autoglide profilu e-prowadnika z rolką.

 
Kompletny system zasilania energią i sygnałem

Gehring korzysta z kompletnego systemu od igus®, w tym rynny prowadzącej opracowanej specjalnie dla systemu P4 - e-prowadniki są również wypełniane i wstępnie zmontowane oraz gotowe do zainstalowania w suwnicach jako readychain®. Podwójny układ e-prowadników wymaga tylko jednej rynny, w której oba systemy zasilania energią biegną w przeciwnych kierunkach. Przy zasilaniu energią z suwnicy bramkowej, tj. osi X, do ładowarek (oś Z), stosowany jest prowadnik serii E4.1, który okazał się skuteczny w takich zastosowaniach. W tym przypadku podcięta konstrukcja zapewnia znaczną stabilność boczną w porównaniu do konwencjonalnych systemów.
 
Przewody chainflex® stosowane w e-prowadnikach zostały opracowane od zera dla aplikacji mobilnych. W przypadku bardziej krytycznych i szybkich osi X, Gehring stosuje serwo kablowy z serii CF27, który charakteryzuje się między innymi dodatkowym wytłaczanym ciśnieniowo płaszczem wewnętrznym z TPE. Dla tych kabli igus® zapewnia gwarancję 10 milionów cykli lub 36 miesięcy. Do przesyłania danych wykorzystywane są kable serii CF113, których oczekiwany okres użytkowania wynosi nawet 20 milionów cykli w konkretnym przypadku.

Oś X

e-prowadniki igus® są również używane na osi X.

 

Wybierając wtyczki, eksperci firmy igus® przedstawili zalecenia, ale przemysł samochodowy preferuje zwykle e-prowadniki, które mają połączenia pośrednie. Kolejna zaleta, jaką współpraca z igus® przynosi z punktu widzenia Gehringa: światowy zakup części nie stanowi problemu. W ramach pierwszego dużego projektu - suwnicy dla fabryki silników ChineseGeneral Motors - oddział igus® w Chinach również był zaangażowany. e-prowadnik jest tu zamontowany odwrotnie.
 
Dobry start z nową linią produktową Z punktu widzenia Gehringa, własna technologia automatyzacji obszaru biznesowego okazała się dobrym początkiem. Gerhard Hohmann: "Mamy modułowe rozwiązanie, które spełnia wszystkie wymagania, a także zapewnia niezawodność. "Pierwsze suwnice już to udowodniły. Ta 33 m suwnica sprawdza się również u użytkownika. Gehring czuje się dobrze wspierany przez igus® w całym procesie inżynieryjnym. Dostarczanie energii przez igus® przyczynia się do wysokiej dostępności suwnicy - przy operacji z 160 uderzeniami na godzinę.
 

Zastosowane produkty można znaleźć tutaj
Więcej interesujących zastosowań z różnych dziedzin można znaleźć tutaj