Change Language :
Tabela materiałów
Specyfikacja ogólna
Jednostka
iglidur® H
Metoda badania
gęstość
g/cm³
1,71
Kolor
szary
maks. Absorpcja wilgoci przy 23°C/50% wilgotności w pomieszczeniu.
% wag.
0,1
DIN 53495
maks. całkowita absorpcja wilgoci
% wag.
0,3
Współczynnik tarcia ślizgowego, dynamiczny, względem stali
µ
0,07 - 0,2
Wartość pv, maks. (na sucho)
MPa x m/s
1,37
Specyfikacja mechaniczna
moduł zginania
MPa
12.500
DIN 53457
wytrzymałość na zginanie w 20°C
MPa
175
DIN 53452
Wytrzymałość na ściskanie
MPa
81
maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy (20°C)
MPa
90
Twardość Shore D
87
DIN 53505
Specyfikacja fizyczna i termiczna
Górna temperatura długotrwałego stosowania
°C
+200
Górna temperatura krótkotrwałego zastosowania
°C
+240
Niższa temperatura stosowania
°C
-40
przewodność cieplna
[W/m x K]
0,6
ASTM C 177
współczynnik rozszerzalności cieplnej (przy 23°C)
[K-1 x 10-5]
4
DIN 53752
Specyfikacja elektryczna1)
Rezystywność objętościowa
Ωcm
< 105
DIN IEC 93
Rezystancja powierzchniowa
Ω
< 102
DIN 53482

wykres. 01: Dopuszczalna wartość pv dla łożysk ślizgowych iglidur® H o grubości ścianki 1 mm w pracy na sucho względem wału stalowego, w temperaturze +20 °C, zamontowanych w obudowie stalowej.
X = prędkość powierzchniowa [m/s]
Y = obciążenie [MPa]
iglidur® H to wzmocniony włóknami materiał termoplastyczny, który został opracowany specjalnie do zastosowań w warunkach wysokiej wilgotności lub pod wodą. Łożyska wykonane z iglidur® H mogą być używane całkowicie bez smarowania; w przypadku stosowania w obszarach mokrych, otaczające medium służy jako dodatkowy środek smarny.

wykres. 02: maksymalne zalecane ciśnienie powierzchniowe w funkcji temperatury (90 MPa przy +20 °C)
X = temperatura [°C]
Y = obciążenie [MPa]
Specyfikacja mechaniczna
Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy stanowi parametr mechaniczny materiału. Na jego podstawie nie można wyciągać wniosków na temat trybologii. Wytrzymałość na ściskanie łożysk ślizgowych iglidur® H maleje wraz ze wzrostem temperatury. wykres. 02 ilustruje tę korelację.
Wykres 03 przedstawia odkształcenie sprężyste iglidur® H pod obciążeniem promieniowym. Przy maksymalnym zalecanym nacisku powierzchniowym 90 MPa odkształcenie wynosi około 2,5%.

Wykres 04: Współczynnik tarcia w funkcji prędkości powierzchniowej, p = 0,75 MPa
X = prędkość powierzchni [m/s]
Y = współczynnik tarcia μ
Tarcie i zużycie
Współczynnik tarcia zmienia się wraz ze wzrostem obciążenia, podobnie jak odporność na zużycie.
Co ciekawe, współczynnik tarcia μ zmniejsza się nieznacznie wraz ze wzrostem prędkości poślizgu, podczas gdy obciążenie pozostaje stałe (patrz wykresy 04 i 05).

Wykres 05: Współczynnik tarcia w funkcji ciśnienia, v = 0,01 m/s
X = obciążenie [MPa]
Y = współczynnik tarcia μ
iglidur® H
suchy
Tłuszcz
olej
woda
współczynnik tarcia µ
0,07 - 0,2
0,09
0,04
0,04
Tabela 04: Współczynnik tarcia dla iglidur® H względem stali
(Ra = 1 µm, 50 HRC)

wykres. 06: Zużycie, zastosowanie obrotowe z różnymi materiałami wału, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = materiał wału
Y = zużycie [μm/km]
A = aluminium, anodowane na twardo
B = stal do swobodnego cięcia
C = Cf53
D = Cf53, chromowana na twardo
E = stal węglowa HR
F = 304 SS
G = stal wysokogatunkowa
Materiały wału
Wykresy 06 i 07 pokazują wyniki testów z różnymi materiałami wałów, które zostały przeprowadzone z łożyskami ślizgowymi wykonanymi z iglidur® H.
Łożyska ślizgowe wykonane z igliduru® H wykazują wyraźnie różne zachowanie podczas pracy obrotowej i wahliwej na różnych materiałach wałów. Podczas gdy wały wykonane ze stali węglowej Cf53 i HR wykazują najlepsze wartości zużycia w zastosowaniach obrotowych, wał 304 SS, który jest gorszy od stali węglowej HR w pracy obrotowej, jest najbardziej odpowiedni do ruchów obrotowych. Z kolei wały chromowane na twardo z łożyskami iglidur® H są korzystne tylko w przypadku bardzo niskich obciążeń.

Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem