Change Language :

Koła zębate to jedne z najstarszych i jednocześnie najważniejszych elementów mechaniki. Zasadniczo koło zębate to okrągła tarcza z równomiernie rozmieszczonymi zębami na całym obwodzie, które umożliwiają przenoszenie siły i ruchu obrotowego na inne koło zębate, listwę zębatą lub łańcuch. Dzięki temu możliwe jest nie tylko przekazywanie ruchu, ale także jego transformacja – na przykład zmiana prędkości, kierunku czy momentu obrotowego.
Dwa lub więcej kół zębatych połączonych ze sobą tworzy przekładnię. Przy jednakowym promieniu oba koła obracają się z tą samą prędkością i działają na siebie z równą siłą. Jeśli jednak promienie są różne, zmieniają się również momenty obrotowe. To zjawisko wykorzystywane jest w technice do efektywniejszego wykorzystania sił napędowych oraz dostosowania parametrów ruchu do wymagań maszyny.
Na rynku dostępne są różne rodzaje kół zębatych, które dobiera się w zależności od warunków pracy i oczekiwanych efektów. Wyróżniamy m.in. koła zębate walcowe, stożkowe, ślimakowe, listwowe czy hipoidalne. Każdy typ ma swoje charakterystyczne właściwości – jedne zapewniają wysoką sprawność, inne cichą pracę lub duże przełożenia. W praktyce mówi się więc nie tylko o kołach zębatych, ale także o różnych rodzajach przekładni zębatych, które znajdują zastosowanie w przemyśle, motoryzacji, automatyzacji czy inżynierii precyzyjnej.

Koło zębate czołowe
Koło zębate czołowe, znane również jako koło cylindryczne, jest najbardziej powszechnym rodzajem kół zębatych. Uzębienie znajduje się na obwodzie cylindrycznej tarczy. Aby kombinacja dała w efekcie koło zębate czołowe, osie koła zębatego czołowego muszą być równoległe do jego odpowiednika.
Możliwe są następujące profile uzębienia:

Listwa zębata
Listwa zębata to liniowy element maszynowy z uzębieniem. Luz w zazębieniu ogranicza długość listwy, dlatego przy jej zastosowaniu najczęściej realizowany jest ruch posuwisto-zwrotny. Gdy listwa zębata współpracuje z kołem zębatym czołowym, tworzą razem przekładnię listwowo–zębatą, zwaną rack gear.
Kilka listew zębatych można połączyć w jednej linii, tworząc dłuższy odcinek w postaci szyny zębatej albo toru zębatego (gear track).

Koło zębate eliptyczne
Koło zębate eliptyczne składa się z nieokrągłych kół i ma nierówne przełożenie ruchu. Podczas gdy napędy kół zębatych składają się zwykle z okrągłych kół zębatych, przekładnia eliptyczna jest, jak wspomniano, przekładnią nieokrągłą. Gdy zwykłe koło zębate obraca się, połączone z nim koło działa równomiernie. W przypadku przekładni eliptycznych, połączone koła zębate muszą być identyczne, aby uwzględnić stałą odległość między środkami. Jeśli koło zębate eliptyczne jest połączone z kołem zębatym czołowym, jedno z kół zębatych musi być zamontowane na ruchomej osi oscylacyjnej lub pracować na łańcuchu lub pasku zębatym łączącym oba koła zębate.
Przykłady zastosowania

Przekładnia stożkowa
Osie kół zębatych stożkowych zwykle przecinają się i są ustawione względem siebie pod kątem 90°. Wierzchołki dwóch sprzężonych kół zębatych stożkowych łączą się. Zębata powierzchnia boczna leży na ściętym stożku, a zęby zwykle biegną prosto do linii powierzchni. W przekładniach hipoidalnych są one zakrzywione, a profil wysokości zęba zazwyczaj odpowiada ośmiościanowi.

Koło ślimakowe i ślimak
Przekładnia ślimakowa składa się ze ślimaka o kształcie śruby o zarysie śrubowym (helical) oraz koła ślimakowego. Zęby ślimaka przypominają gwint – oplatają walec podobnie jak śruba. Jeden pełny obrót ślimaka odpowiada przesunięciu o jeden ząb. W najprostszym wariancie koło ślimakowe może mieć postać koła zębatego czołowego z uzębieniem śrubowym.
Aby uzyskać właściwe warunki pracy, powierzchnie boczne zębów koła ślimakowego są wklęsłe. Dzięki temu zazębienie odbywa się na większej powierzchni, a nie tylko punktowo. Przekładnia ślimakowa charakteryzuje się stosunkowo dużym przełożeniem i jest jednocześnie najcichszym rodzajem przekładni zębatej.
Odmianą konstrukcyjną jest ślimak globoidalny (globoid worm), którego kształt dostosowany jest do zaokrąglonej powierzchni koła ślimakowego. W tym przypadku zamiast walca stosuje się kształt zwężający się w środku (tzw. waisted cylinder).
Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem