Change Language :
Tabela materiałów
Specyfikacja ogólna
Jednostka
iglidur® H370
Metoda badania
gęstość
g/cm³
1,72
Kolor
szary
maks. Absorpcja wilgoci przy 23°C/50% wilgotności w pomieszczeniu.
% wag.
0,1
DIN 53495
maks. całkowita absorpcja wilgoci
% wag.
0,1
Współczynnik tarcia ślizgowego, dynamiczny, względem stali
µ
0,07 - 0,17
Wartość pv, maks. (na sucho)
MPa x m/s
0,74
Specyfikacja mechaniczna
moduł zginania
MPa
11.100
DIN 53457
wytrzymałość na zginanie w 20°C
MPa
135
DIN 53452
Wytrzymałość na ściskanie
MPa
79
maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy (20°C)
MPa
75
Twardość Shore D
82
DIN 53505
Specyfikacja fizyczna i termiczna
Górna temperatura długotrwałego stosowania
°C
+200
Górna temperatura krótkotrwałego zastosowania
°C
+240
Niższa temperatura stosowania
°C
-40
przewodność cieplna
[W/m x K]
0,5
ASTM C 177
współczynnik rozszerzalności cieplnej (przy 23°C)
[K-1 x 10-5]
5
DIN 53752
Specyfikacja elektryczna
Rezystywność objętościowa
Ωcm
< 105
DIN IEC 93
Rezystancja powierzchniowa
Ω
< 105
DIN 53482
Tabela 01: Dane materiałowe

wykres. 01: Dopuszczalna wartość pv dla łożysk ślizgowych iglidur® H370 o grubości ścianki 1 mm w pracy na sucho względem wału stalowego, w temperaturze +20 °C, zamontowanych w obudowie stalowej.
X = prędkość powierzchniowa [m/s]
Y = obciążenie [MPa]
iglidur® H370 jest rozwinięciem serii iglidur® H. Materiał ten charakteryzuje się szczególnie niską całkowitą absorpcją wilgoci i znacznie lepszą odpornością na zużycie. W odniesieniu do właściwości mechanicznych i termicznych, iglidur® H370 wykazuje taką samą specyfikację jak iglidur® ® H.

wykres. 02: maksymalne zalecane ciśnienie powierzchniowe w funkcji temperatury (75 MPa przy +20 °C)
X = temperatura [°C]
Y = obciążenie [MPa]
Specyfikacja mechaniczna
Maksymalny zalecany nacisk powierzchniowy stanowi parametr mechaniczny materiału. Na jego podstawie nie można wyciągać wniosków dotyczących trybologii. Wytrzymałość na ściskanie łożyskiglidur® H370 maleje wraz ze wzrostem temperatury. wykres. 02 ilustruje tę korelację.
Wykres. 03 pokazuje, jak iglidur® H370 odkształca się elastycznie pod obciążeniem promieniowym. Przy maksymalnym zalecanym ciśnieniu powierzchniowym 75 MPa odkształcenie w temperaturze pokojowej wynosi około 2,5%.

Wykres 04: Współczynnik tarcia w funkcji prędkości powierzchniowej, p = 0,75 MPa
X = prędkość powierzchni [m/s]
Y = współczynnik tarcia μ
Tarcie i zużycie
Współczynnik tarcia, podobnie jak odporność na zużycie, zmienia się tylko nieznacznie wraz ze wzrostem obciążenia, a także wraz ze wzrostem prędkości (wykresy 04 i 05).

Wykres 05: Współczynnik tarcia w funkcji ciśnienia, v = 0,01 m/s
X = obciążenie [MPa]
Y = współczynnik tarcia μ
iglidur® H370
suchy
Smar
olej
woda
współczynnik tarcia µ
0,07 - 0,17
0,09
0,04
0,04
Tabela 04: Współczynnik tarcia dla iglidur® H370 względem stali (Ra = 1 μm, 50 HRC)

wykres. 06: Zużycie, zastosowanie obrotowe z różnymi materiałami wału, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = materiał wału
Y = zużycie [μm/km]
A = aluminium, anodowane na twardo
B = stal do swobodnego cięcia
C = Cf53
D = Cf53, chromowana na twardo
E = stal węglowa HR
F = 304 SS
G = stal wysokogatunkowa
Materiały wału
Wykresy 06 i 07 przedstawiają wyniki testów z różnymi materiałami wałów, które zostały przeprowadzone z łożyskami wykonanymi z materiału iglidur® H370.
Przy obciążeniach do 2 MPa, twardy chromowany wał jest najlepszym partnerem dla łożysk iglidur® H370 w zastosowaniach obrotowych. Uderzające są wysokie wartości zużycia wałów ze stali 304 SS, które mają tendencję do ślizgania się ze względu na bardzo gładką powierzchnię. Wał ze stali węglowej HR wykazuje lepsze wartości niż Cf53 od 2 MPa, pomimo takich samych wartości w najniższym zakresie. Z drugiej strony, wał 304 SS wykazuje wyraźną przewagę w ruchach obrotowych.

Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem