Change Language :

Żółty = Luz osiowy
Luz osiowy może być używany do opisania utraconego ruchu, "martwego ruchu", na śrubie pociągowej w wyniku szczeliny między śrubą pociągową a nakrętką śruby pociągowej. Termin luz jest również często z nim kojarzony, ale prawidłowym terminem technicznym jest luz osiowy. Jest to zatem ruch nakrętki śruby pociągowej w kierunku osiowym bez ruchu śruby pociągowej. Napędy ze śrubą pociągową wymagają minimalnego luzu, aby zachować swoją funkcjonalność. Jeśli luz osiowy jest zbyt mały, moment obrotowy wymagany do poruszenia nakrętki śruby pociągowej również wzrośnie.
Oprócz luzu napędu śruby pociągowej wynikającego z tolerancji produkcyjnych, należy przestrzegać parametrów specyficznych dla danego zastosowania. Oprócz termicznych i higroskopijnych wpływów środowiskowych, minimalny luz, który należy uwzględnić w aplikacji, musi również uwzględniać ciepło tarcia generowane przez aplikację. Odgrywa to decydującą rolę w związku z rozszerzalnością zastosowanego materiału polimerowego. Ponieważ luz osiowy w systemie może zmieniać się wraz z wahaniami temperatury.

W celu zmniejszenia niepożądanego luzu osiowego, oprócz właściwego doboru materiału, skutecznym środkiem okazał się mechanizm obciążenia wstępnego. Istnieją cztery warianty z obciążeniem wstępnym dla naszych gwintów wielozwojnych i trapezowych: bezluzowy, z niskim luzem, z obciążeniem wstępnym i nakrętka śruby pociągowej AB. Tutaj można znaleźć wszystkie zalety i instrukcje montażu naszych nakrętek śrub pociągowych o zmniejszonym luzie.
W przypadku zastosowań z dużymi obciążeniami, wysokimi temperaturami lub w silnie zanieczyszczonym środowisku, zawsze należy stosować standardową nakrętkę śruby pociągowej. Powodem tego jest fakt, że wszystkie trzy zasady są znoszone przez wysokie obciążenia. Z tego powodu maksymalne statyczne obciążenia osiowe są określone oddzielnie dla każdego modelu nakrętki śruby pociągowej.
Jednym z najbardziej precyzyjnych rozwiązań jest nakrętka śruby pociągowej ZB. Składa się ona z kilku elementów i samoczynnie dostosowuje się do okresu żywotności. Nadaje się szczególnie do napędów śrub pociągowych z gwintem wielozwojnym do szybkiej regulacji małych obciążeń. Zasada bezluzowa zapewnia minimalny luz przez cały okres żywotności. Idealny do precyzyjnego pozycjonowania i ruchów wprowadzających w medycynie, laboratoriach i technologii druku, a także w szerokim zakresie nauk przyrodniczych. Nakrętka śruby pociągowej składa się z nakrętki nośnej, kołnierza mocującego ze sprężyną skrętną, tarczy ciernej i elementu osiowego. Sprężyna skrętna służy do wstępnego naprężenia układu gwintu.
170) Moment obrotowy biegu jałowego nakrętki śruby pociągowej bez luzu wzrasta wraz z okresem żywotności. Do celów obliczeniowych i projektowych zaleca się uwzględnienie maksymalnego momentu obrotowego biegu jałowego.
| Gwint | Maks. statyczne osiowe F [N] | Maks. moment obrotowy biegu jałowego (ze sprężyną)170) od [Nm] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Ds5x5 | 75 | 0,02 | DST-JFRM-ZB-0001-DS5X5 |
| Ds6,35x2,54 | 75 | 0,005-0,02 | DST-JFRM-ZB-0001-DS6.35X2.54 |
| Ds6,35x5,08 | 75 | 0,005-0,02 | DST-JFRM-ZB-0001-DS6.35X5.08 |
| Ds6,35x12,7 | 75 | 0,005-0,02 | DST-JFRM-ZB-0001-DS6.35X12.7 |
| Ds6,35x25,4 | 75 | 0,005-0,02 | DST-JFRM-ZB-0001-DS6.35X25.4 |
| Ds8x10 | 150 | 0,01-0,03 | DST-JFRM-ZB-0001-DS8X10 |
| Ds8x15 | 150 | 0,01-0,03 | DST-JFRM-ZB-0001-DS8X15 |
| Ds8x24 | 150 | 0,01-0,03 | DST-JFRM-ZB-0001-DS8X24 |
| Ds10x12 | 150 | 0,01-0,04 | DST-JFRM-ZB-0001-DS10X12 |
| Ds10x25 | 150 | 0,01-0,04 | DST-JFRM-ZB-0001-DS10X25 |
| Ds10x50 | 150 | 0,01-0,04 | DST-JFRM-ZB-0001-DS10X50 |
| Ds12x3 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS12X3 |
| Ds12x5 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS12X5 |
| Ds12,7x12,7 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS12.7X12.7 |
| Ds12x15 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS12X15 |
| Ds12x25 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS12X25 |
| Ds14x4 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS14X4 |
| Ds14x25 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS14X25 |
| Ds14x30 | 500 | 0,08 | DST-JFRM-ZB-0001-DS14X30 |
Nakrętka śruby pociągowej z obciążeniem wstępnym przekonuje minimalnym luzem osiowym i najwyższą dokładnością pozycjonowania. Jest to ekonomiczna alternatywa dla nakrętek z zerowym luzem i doskonale nadaje się do małych skoków. Jest to sprawdzona zasada obciążenia wstępnego SHT-PL. Typowe obszary zastosowań obejmują drukarki 3D.
| Gwint | Maks. statyczne osiowe F [N] | maks. moment obrotowy biegu jałowego (ze sprężyną) od [Nm] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Ds6,35x1 | 30 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS6,35X1 |
| Ds6,35x2,54 | 30 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS6.35X2.54 |
| Ds6,35x5,08 | 30 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS6.35X5.08 |
| Ds6,35x6,35 | 30 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS6.35X6.35 |
| Ds10x2 | 40 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS10X2 |
| Ds10x3 | 40 | 0,10 | DST-JFRM-PL-0001-DS10X3 |
| Ds10x12 | 35 | 0,15 | DST-JFRM-PL-0001-DS10X12 |
Nasze nakrętki LC są wyposażone w dwa elastomerowe O-ringi. Zasada działania jest podobna do nakrętki śruby pociągowej AB. Jednak w tym przypadku za pomocą nakrętki śruby pociągowej LC można uzyskać zmniejszenie luzu. O-ringi zapewniają obwodowe naprężenie promieniowe w układzie gwintu, dociskając boki nakrętki śruby pociągowej i gwint śruby pociągowej. Zapewnia to stałe osiowe i promieniowe naprężenie wstępne nakrętki. Wysoka płynność działania i ekonomiczny zakup to kolejne zalety nakrętki śruby pociągowej LC.
| Gwint | Maks. statyczne osiowe F [N] | maks. moment obrotowy biegu jałowego (z o-ringiem) od [Nm] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Ds6,35x2,54 | 40 | 0,005 | DST-JFRM-LC-0001-DS6.35X2.54 |
| Ds6,35x5,08 | 40 | 0,005 | DST-JFRM-LC-0001-DS6.35X5.08 |
| Ds6,35x12,7 | 40 | 0,005 | DST-JFRM-LC-0001-DS6.35X12.7 |
| Ds6,35x25,4 | 40 | 0,005 | DST-JFRM-LC-0001-DS6.35X25.4 |
| Ds8x10 | 75 | 0,01 | DST-JFRM-LC-0001-DS8X10 |
| Ds8x15 | 75 | 0,01 | DST-JFRM-LC-0001-DS8X15 |
| Ds10x12 | 75 | 0,01 | DST-JFRM-LC-0001-DS10X12 |
| Ds10x25 | 75 | 0,01 | DST-JFRM-LC-0001-DS10X25 |
| Ds10x50 | 75 | 0,01 | DST-JFRM-LC-0001-DS10X50 |
| Ds12x5 | 125 | 0,03 | DST-JFRM-LC-0001-DS12X25 |
| Ds12x25 | 125 | 0,03 | DST-JFRM-LC-0001-DS12X5 |
| Ds14x25 | 125 | 0,03 | DST-JFRM-LC-0001-DS14X25 |
| Ds14x30 | 125 | 0,03 | DST-JFRM-LC-0001-DS14X30 |
| Ds14x40,6 | 125 | 0,03 | DST-JFRM-LC-0001-DS14X40.6 |
| Gwint pojedynczy | Maks. statyczne osiowe F [N] | maks. moment obrotowy biegu jałowego (z o-ringiem) od [Nm] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Tr8x1,5 | 75 | 0,01-0,03 | JFRM-LC-0001-TR8X1.5 |
| Tr10x2 | 75 | 0,01-0,03 | JFRM-LC-0001-TR10X2 |
| Tr10x3 | 75 | 0,01-0,03 | JFRM-LC-0001-TR10X3 |
| Tr12x3 | 125 | 0,06 | JFRM-LC-0001-TR12X3 |
| Tr12x4 | 125 | 0,08 | JFRM-LC-0001-TR14X3 |
| Tr14x4 | 125 | 0,08 | JFRM-LC-0001-TR14X4 |
| Gwint wielokrotny | |||
|---|---|---|---|
| Tr06x2P1 | 40 | 0,01-0,03 | JFRM-LC-0001-TR06X2P1 |
| Tr12x6P3 | 125 | 0,06 | JFRM-LC-0001-TR12X6P3 |
Napędy ze śrubą pociągową mogą generować hałas i wibracje. W szczególności długie śruby pociągowe i duże odległości przesuwu mogą powodować drgania własne w układzie ślizgowym. Ze względu na dobre właściwości ślizgowe, nakrętki śrub pociągowych wykonane z trybologicznie zoptymalizowanych materiałów iglidur generują znacznie mniej hałasu niż konwencjonalne tworzywa sztuczne lub metale, takie jak brąz lub mosiądz.
Aby zmniejszyć hałas, oprócz właściwego doboru materiału, skutecznym środkiem jest również mechanizm wstępnego obciążenia. W przypadku nakrętki śruby pociągowej AB, pierścień elastomerowy wywiera siłę na wkładkę z dopasowanym gwintem, która jest wciskana w gwint śruby pociągowej. Ważne jest, aby naprężenie wstępne nie występowało na całej długości, ani dookoła. Zapewnia to niski luz osiowy tylko w niewielkim zakresie. Zasada działania tej nakrętki znacznie różni się od zasady działania nakrętki bezluzowej.
| Gwint | Efektywna powierzchnia podparcia [mm2] | Maks. statyczne osiowe F [N] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Tr8x1,5 | 228 | 683 | JSRM-AB-2220-TR8X1.5 |
| Tr10x2 | 283 | 848 | JSRM-AB-2220-TR10X2 |
| Tr12x3 | 396 | 1,188 | JSRM-AB-2220-TR12X3 |
| Tr16x4 | 704 | 2.111 | JSRM-AB-2220-TR16X4 |
| Tr18x4 | 905 | 2,714 | JSRM-AB-2220-TR18X4 |
| Tr20x4 | 1.131 | 3,393 | JSRM-AB-2220-TR20X4 |
| Tr24x5 | 1,621 | 4,863 | JSRM-AB-2220-TR24X5 |
| Gwint iglidur® J | Efektywna powierzchnia podparcia [mm2] | Maks. statyczne osiowe F [N] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Tr10x2 | 353 | 1.060 | JFRM-AB-2220-TR10X2 |
| Tr10x3 | 334 | 1.001 | JFRM-AB-2220-TR10X3 |
| Tr12x3 | 396 | 1,188 | JFRM-AB-2220-TR12X3 |
| Tr14x4 | 471 | 1.414 | JFRM-AB-2220-TR14X4 |
| Tr16x2 | 613 | 1.838 | JFRM-AB-2220-TR16X2 |
| Tr16x4 | 704 | 2.111 | JFRM-AB-2220-TR16X4 |
| Tr18x4 | 905 | 2,714 | JFRM-AB-2220-TR18X4 |
| Tr20x4 | 1.131 | 3,393 | JFRM-AB-2220-TR20X4 |
| Tr24x5 | 1,621 | 4,863 | JFRM-AB-2220-TR24X5 |
| Gwint iglidur® R | Efektywna powierzchnia podparcia [mm2] | Maks. statyczne osiowe F [N] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Tr10x2 | 283 | 424 | RSRM-AB-2220-TR10X2 |
| Tr12x3 | 396 | 594 | RSRM-AB-2220-TR12X3 |
| Tr16x4 | 704 | 1.056 | RSRM-AB-2220-TR16X4 |
| Tr18x4 | 905 | 1.357 | RSRM-AB-2220-TR18X4 |
| Tr20x4 | 1.131 | 1.696 | RSRM-AB-2220-TR20X4 |
| Tr24x5 | 1,621 | 2,432 | RSRM-AB-2220-TR24X5 |
| Gwint iglidur® R | Efektywna powierzchnia podparcia [mm2] | Maks. statyczne osiowe F [N] | Nr artykułu |
|---|---|---|---|
| Tr10x2 | 353 | 530 | RFRM-AB-2220-TR10X2 |
| Tr10x3 | 334 | 501 | RFRM-AB-2220-TR10X3 |
| Tr12x3 | 396 | 594 | RFRM-AB-2220-TR12X3 |
| Tr14x4 | 471 | 707 | RFRM-AB-2220-TR14X4 |
| Tr16x2 | 613 | 919 | RFRM-AB-2220-TR16X2 |
| Tr16x4 | 704 | 1.056 | RFRM-AB-2220-TR16X4 |
| Tr18x4 | 905 | 1.357 | RFRM-AB-2220-TR18X4 |
| Tr20x4 | 1.131 | 1.696 | RFRM-AB-2220-TR20X4 |
| Tr24x5 | 1,621 | 2,432 | RFRM-AB-2220-TR24X5 |

Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem