Change Language :

Odporne na zużycie i bezobsługowe łożyska ślizgowe iglidur J są wciskane w zwrotnice.
Ciężkie czasy dla 30 000 Trabantów w Niemczech. Części zamienne do kultowego samochodu NRD są zagrożone wyczerpaniem. Na szczęście jest Frank Hofmann - entuzjasta Trabi z Zwickau, który odtwarza części odporne na zużycie. Jego najnowsze osiągnięcie: tuleja łożyska przegubu układu kierowniczego, wykonana z wysokowydajnego tworzywa sztucznego firmy igus z Kolonii, która jest znacznie bardziej wytrzymała niż oryginał.
SUV o mocy 400 KM, szeroki, wysoki i dominujący, ważący dwie tony. Dla wielu ludzi taka waga ciężka jest symbolem statusu. Ale nie dla Franka Hofmanna. Serce wyszkolonego mechanika radiowo-telewizyjnego z Zwickau bije dla innego pojazdu. Jest mały, skromny i ma tylko 26 KM. Mowa o Trabi - zbudowanym przez VWB Automobilwerk Zwickau w latach 1958-1990: symbolu zjednoczenia Niemiec.
Jako młody chłopak Hofmann zakochał się w kultowym samochodzie NRD, Trabi 500, który należał do sąsiada jego dziadka. "Nie było dla mnie lepszego samochodu. Szczególnie upodobałem sobie tylną część," - zachwyca się Hofmann. "Było jasne, że pewnego dnia sam będę właścicielem takiego samochodu." Jako młody dorosły, w 2000 roku, podjął próbę odrestaurowania uszkodzonego Trabi. "Tygodniami wertowałem katalogi części zamiennych. To było strasznie frustrujące, ponieważ wiele części było już po prostu niedostępnych, wspomina" Hofmann. Wiadomo jednak, że kryzysy są również szansą. "Nagle wpadłem na pomysł założenia własnej firmy, z własnym sklepem internetowym z częściami zamiennymi." Prędzej powiedziałem, niż zrobiłem. Sklep - Trabantwelt.de - został uruchomiony w 2006 roku.
Hofmann znalazł to, czego szukał w igus - firmie z siedzibą w Kolonii, która od dziesięcioleci specjalizuje się w rozwoju wysokowydajnych tworzyw sztucznych i produkuje standardowe i specjalne łożyska przy użyciu formowania wtryskowego i drukarek 3D. "Wielu producentów oferuje jedynie produkcję od kilkuset tysięcy sztuk wzwyż. Dlatego byłem zachwycony, że igus może również ekonomicznie produkować znacznie mniejsze serie," mówi Hofmann.
Użytkownicy nie muszą smarować łożysk - pozwalają one na pracę na sucho przy najniższym współczynniku tarcia. Smary stałe, mikroskopijnie małe cząsteczki, rozpuszczają się automatycznie, smarując łożysko i zmniejszając tarcie. Mimo to firma Hofmann nadal zaleca klientom smarowanie łożysk. Powodem jest to, że smarowanie chroni wał kierownicy przed korozją.
Firma Hofmann nie musi już martwić się o dostępność tulei łożysk przegubowych. Jeśli zapasy są na wyczerpaniu, prezes zamawia tuleje od igus. Narzędzie do formowania wtryskowego jest dostępne przez cały czas. Nabywcy również są entuzjastycznie nastawieni do produktów. "Do tej pory otrzymaliśmy tylko pozytywne opinie," - mówi z zadowoleniem Hofmann. I tak właśnie powinno być. "Praca nad Trabi to hobby, pasja, która nie powinna prowadzić do frustracji. To powinna być zabawa!"
Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem