Gekko jest częścią programu firmy Köppl GmbH z Saldenburga w Dolnej Bawarii, która cieszy się dobrą reputacją na całym świecie jako dostawca najwyższej jakości jednoosiowych narzędzi silnikowych do uprawy gleby i pielęgnacji krajobrazu. Köppl projektuje i produkuje różne nośniki narzędzi - zawsze z pojedynczą osią, zawsze z silnikiem spalinowym, mocnym napędem hydrostatycznym i mechanicznym wałkiem WOM do napędzania osprzętu i narzędzi roboczych. Dzięki temu wyraźnemu profilowi firma, zarządzana obecnie przez Karla Köppl w czwartym pokoleniu, osiągnęła to, że narzędzia są eksportowane na cały świat, a Köppl opracowuje również specjalne narzędzia do wymagań rolnictwa, np. w Afryce i Indiach. Atrakcyjność "Made in Germany" przyczynia się do ciągłego pomyślnego rozwoju firmy, podobnie jak jej innowacyjna siła, której dowodem jest między innymi Gekko.
Podczas opracowywania tego zmotoryzowanego urządzenia targowego skupiono się na osiągnięciu wysokiej wydajności koszenia (o szerokości koszenia do 5 m) nawet na bardzo stromym terenie. Osiągnięto to między innymi dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości z dużym prześwitem, poszerzonej osi i dwóm niezależnie działającym hydraulicznym napędom kół. Ponadto projektanci wprowadzili specjalną innowację w postaci funkcji "Self-Balance". Benjamin Roll, Head of Design w Köppl GmbH: "Oś Gekko można przesunąć o 300 mm w osi wzdłużnej." Zmienia to rozkład ciężaru między osią a mocowaniem.
W praktyce funkcja ta, znana jako "self-balance", jest wykorzystywana w taki sposób, że oś przesuwa się bliżej narzędzia lub dalej od belki tnącej, w zależności od nachylenia i jazdy pod górę lub w dół. Nawiasem mówiąc, ludzie robią bardzo podobną rzecz: idąc pod górę lub w dół, nieświadomie zmieniają długość kroku, aby zawsze mieć pewny krok i utrzymać równowagę.
Realizując ten pomysł, projektanci stanęli przed wyzwaniem wynikającym z warunków pracy. "Naprężenia mechaniczne są bardzo wysokie, ponieważ na oś działają duże siły. Do tego dochodzi silne zabrudzenie, na które narażone są elementy podwozia, w zależności od powierzchni," - mówi Roll. Kolejny aspekt: ponieważ maszyny mobilne pracują na wolnym powietrzu, smarowane osie liniowe nie wchodziły w grę. Dlatego Köppl wykorzystuje komponenty z modułowego systemu konstrukcyjnego igus® do różnych rozwiązań łożyskowych, w tym obrotowych. Typowe dla tych komponentów jest połączenie wysokowydajnych polimerów z wbudowanym smarem (dla łożyska) i anodowanego na twardo aluminium (oś). "Używamy różnych łożysk igus® i zawsze otrzymujemy dobre porady na ich temat," mówi Benjamin Roll. Zadanie to wykonuje konsultant ds. sprzedaży igus® Thomas Weber.