Change Language :

Hase Bikes GmbH jest jednym z najbardziej innowacyjnych producentów rowerów specjalistycznych i rehabilitacyjnych na świecie. Podczas projektowania rowerów inżynierowie korzystają z systemu modułowego igus®. Obejmuje on łożyska ślizgowe, tarcze ślizgowe i przegubowe łożyska ślizgowe wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego z wbudowanym smarem.
Czy trzyosobowa rodzina może korzystać z jednego roweru, aby pojechać na targ z napojami i przetransportować dwie skrzynki wody mineralnej do domu - na dwóch kołach, zgodnie ze wszystkimi przepisami ruchu drogowego i bez żadnego zagrożenia dla zdrowia?

Stabilna, dwunożna podpórka do roweru cargo firmy igubal®- końcówka pręta zapewnia zwrotność w dwóch wymiarach. (Źródło: igus® GmbH)
Innowacyjne rowery specjalne z Zagłębia Ruhry
Każdy, kto w to wątpi, powinien zapoznać się z programem Hase Bikes w Internecie lub w specjalistycznych sklepach. Założony w 1994 roku przez Mareca Hase producent rowerów, który produkuje na terenie nieczynnej kopalni w Waltrop, jest uważany za jednego z najbardziej innowacyjnych producentów rowerów specjalnych i rehabilitacyjnych na świecie.
Jedną z najnowszych innowacji jest wersja cargo popularnego tandemu Pino z dużym składanym bagażnikiem "" pod przednim siedzeniem. Jest tam miejsce na dwie skrzynki na wodę. Jeśli na bagażniku tego roweru zamontowany jest fotelik dziecięcy, nic nie stoi na przeszkodzie rodzinnej wycieczce na targ z napojami.

Zaawansowana technologia w lekkiej konstrukcji: łożyska ślizgowe igus® są również stosowane w mechanizmach różnicowych rowerów trójkołowych Hase. (Źródło: Hase Bikes)
Stojak Bipod dla roweru towarowego Pino
Oczywiście rower taki jak ten musi mieć również wyjątkowo solidną podpórkę - to wyzwanie dla każdego projektanta. Dipl.-Ing. Christof Bödiger z Hase Bikes opracował dwunożną podpórkę dla wersji roweru towarowego Pino, która po złożeniu opiera się o spód bagażnika. W przypadku tego i wielu innych rozwiązań należy wziąć pod uwagę różne wymagania: "Mechanizm musi być solidny i płynnie działający. Musi być odporny na deszcz i zabrudzenia oraz nie może ulegać korozji. Ważną rolę odgrywa także waga."

Napinacz łańcucha tandemów jest przesuwany na aluminiowej rurze ramy za pomocą łożyska kołnierzowego iglidur®. (Źródło: igus® GmbH)
projektowanie z wykorzystaniem systemu modułowego igus®
W tych warunkach sprawdzają się dwa łożyska przegubowe igubal® wykonane z wysokowydajnego tworzywa sztucznego, zapewniając mobilność w dwóch osiach w kinematyce stojaka. Te łożyska przegubowe są samonastawne, bezobsługowe i nie wymagają zewnętrznego smarowania, ponieważ smar jest wbudowany w tworzywo sztuczne.
To tylko jeden z wielu przykładów, w których projektanci Hase Bikes polegają na zestawie łożysk ślizgowych iglidur® firmy igus®. Christof Bödiger: "Zawsze mieliśmy dobre doświadczenia z łożyskami igus® - w bardzo różnych zastosowaniach. Osiągają one długą żywotność nawet w przypadku narażenia na brud, wilgoć i duże obciążenia mechaniczne. W dużym programie zawsze można znaleźć łożysko, które można łatwo zintegrować z otaczającą konstrukcją." I nie bez ironii dodaje: "Jeśli mimo to pojawi się usterka, taka jak przedwczesna awaria, to projektant ją popełnił."

Łożyska ślizgowe igus® są stosowane w układzie kierowniczym rowerów Hase. (Źródło: igus® GmbH)
Wymagające zastosowania w układzie napędowym
W rzeczywistości istnieje cała gama różnych zastosowań łożysk ślizgowych igus® w kołach rowerów Hase Bikes - na przykład w opcjonalnym mechanizmie różnicowym osi opracowanym przez Marec Hase, który równomiernie rozdziela moc rowerzysty na oba tylne koła trójkołowców i zapobiega obracaniu się kół na śliskich nawierzchniach. Zamienia to napęd na jedno koło w napęd na dwa koła. Realizacja dystrybucji mocy na małej przestrzeni i przy możliwie najniższej wadze była trudnym zadaniem inżynieryjnym. Firma Marec Hase rozwiązała je za pomocą stopnia przekładni z wysokiej jakości przekładnią śrubową, która jest zintegrowana w kompaktowej obudowie.
Pozostałe elementy konstrukcyjne mechanizmu różnicowego obejmują dwie podkładki oporowe, a także łożysko ślizgowe i łożysko kołnierzowe wykonane z igliduru® G. Chociaż jest to "tylko" podstawowy materiał spośród wielu materiałów iglidur®, w tym przypadku jest on całkowicie wystarczający. Dla laika może być zaskakujące, że zastosowano tutaj materiał z wbudowanym smarem, ponieważ mechanizm różnicowy jest wypełniony olejem. Dlaczego warto używać plastiku zamiast metalowych łożysk? Christof Bödiger: "Chcemy uniknąć kontaktu metal-metal, ponieważ może to prowadzić do ścierania, a tym samym wiórów w przekładni. iglidur® G jest również bardzo odporny na ścieranie w takich zastosowaniach. Mamy mechanizm różnicowy w programie od czterech lat, a łożyska igus® sprawdziły się."
Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem