Prosimy wybrać kraj dostawy

Wybór kraju/regionu może mieć wpływ na różne czynniki, takie jak cena, opcje wysyłki i dostępność produktów.
Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69
PL(PL)

Chwytak do palet: lekki, ekonomiczny i wytrzymały

Łożyska liniowe drylin w tym ułatwiającym pakowanie chwytaku działają bezawaryjnie nawet przy zabrudzeniu i uderzeniach.

Gdy opakowania napojów są ułożone w stos, warstwy tektury leżą między ich poszczególnymi warstwami. Stabilizuje to nawet wysokie wieże. Jednak warstwy te są trudne do pochwycenia. W związku z tym problemem, zaradni programiści w Krones wpadli na kilka pomysłów. Czerpią inspirację z odkryć bionicznych, a przy okazji wykorzystują zalety konstrukcyjne specjalnych łożysk ślizgowych wykonanych z tworzywa sztucznego.

Profil

  • Co było potrzebne: liniowe łożyska ślizgowe drylin R
  • Wymagania: Przede wszystkim potrzebna była szczególnie lekka i funkcjonalnie niezawodna technologia, która będzie również działać bezawaryjnie.
  • Branża: Technologia pakowania
  • Sukces klienta: Polimerowe łożyska drylin są lekkie, ekonomiczne, a jednocześnie bardzo wytrzymałe. Wytrzymują wstrząsy i zabrudzenia, a także silne wibracje oraz ekstremalne warunki pogodowe. Krones do tej pory nie otrzymał żadnych skarg.
Chwytak motylkowy Chwytak motylkowy jest sam w sobie modułowym systemem, który składa się z małych modułów dobranych pod kątem zadań chwytania.

Problem

Krones AG opracował dla swojego zakładu w Rosenheim specjalne chwytaki do opakowań dla przemysłu napojów. Nie chwytają pojemników, ale warstwy pomiędzy paletami, a także np. same palety, ramy przykrywające czy nasuwane pokrycia. Chwytaki wykorzystujące efekt Fin-Ray  wizualnie przypominają trzepotanie skrzydeł motyla podczas chwytania warstwy pośredniej — stąd nazwa „chwytaki motylkowe”.
Ponieważ kartony dostarczane są w stosach, poszczególne warstwy są ściśle zapakowane. Utrudnia to chwytanie. W przeszłości warstwy pośrednie były więc starannie oddzielane przez szczotki. Zapobiegają one przesuwaniu się ciasno sprasowanych warstw pośrednich podczas wyjmowania. Jednak takie szczotki nie są tanie.
Głowica chwytaka wykonuje zadanie szczotki: podnosi boki do góry i uwalnia podciśnienie.
Ale w jaki sposób technicznie działa chwytak? Całość odsuwana jest na bok za pomocą tuby pełniącej rolę prowadnicy. W przypadku ruchu ciągnącego, funkcja motylkowa jest realizowana za pośrednictwem ruchu łożysk ślizgowych. Pneumatyczne siłowniki poruszają się razem, a odległość między poszczególnymi ogniwami jest zmniejszona.
Technologia ta będzie dalej dopracowywana w przyszłości. Powinna stać się lżejsza i mieć ulepszoną strukturę dzięki zastosowaniu większej liczby łożysk ślizgowych.
Technologia chwytaka dla materiałów pomocniczych w procesie pakowania musi działać idealnie albo system przestanie działać. Wymogiem jest funkcjonalnie niezawodna, a jednocześnie opłacalna konstrukcja.

Rozwiązanie

Obecnie polimerowe łożyska ślizgowe odgrywają ważną rolę podczas ruchów chwytaków. W szczególności chodzi tutaj o tuleje liniowe drylin R typu RJMP-01-25. Były preferowane przez firmę Krones z powodu wykonania z tworzywa sztucznego i wynikającej z tego lekkości, ekonomiczności i wyjątkowej wytrzymałości. Zostało to bardzo dobrze przetestowane w praktyce: Krones nie otrzymał do tej pory żadnych reklamacji dotyczących wytrzymałych łożysk. Są odporne na wstrząsy i zabrudzenia, a także wytrzymują silne wibracje lub ekstremalne warunki pogodowe. Tutaj znowu liczą się drobne udoskonalenia, takie jak specjalna konstrukcja segmentowa łożysk. Ta specjalna cecha sprawdza się w zakurzonych środowiskach. To tutaj zwykle gromadzą się skompresowane cząsteczki kurzu na wałku prowadzącym. Wraz z powiększeniem się warstwy pyłu, z dnia na dzień zwiększa się średnica wałka. W rezultacie z powodu tarcia, ruch poprzeczny staje się coraz wolniejszy.
W łożysku ślizgowym ze szczelinami wszystko działa lepiej. Tam pył nie osadza się w łożysku, ale dosłownie przechodzi przez łożysko bez znaczących zmian tarcia i zużycia.
Z drugiej strony, specjaliści od chwytaków Krones mają inne doświadczenia z wcześniej stosowanymi łożyskami kulkowymi z recyrkulacją kulek. Nawet kolizja mogłaby zniszczyć takie łożyska. Kulki są często wciskane w wał.
Jednak „konwencjonalne” chwytaki do pakowania firmy Krones również korzystają z łożysk ślizgowych podczas pracy. Ponieważ plastikowe łożyska ślizgowe idealnie pasują do modułowego systemu chwytaków Krones.

„Preferujemy to rozwiązanie, ponieważ łożyska wykonane z tworzywa sztucznego są lekkie, ekonomiczne i bardzo wytrzymałe”.

Peter Kirschner, odpowiedzialny za systemy chwytania palet w Krones, oparty na łożyskach ślizgowych igus
Liniowe łożyska ślizgowe w systemach chwytających palety „Brud jest kierowany przez strukturę rowków przez liniowe łożysko ślizgowe RJMP-01-25 firmy igus”, wyjaśnia Peter Kirschner — osoba odpowiedzialna za systemy chwytania palet w Krones w Rosenheim.
Głowica chwytaka W zależności od produktu klienta można wybrać odpowiednią głowicę chwytaka z oferty Krones. Modułowy system pozwala na dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta. Prace projektowe nie są konieczne.


Terminy "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" oraz "yes" są prawnie chronionymi znakami towarowymi firmy igus® GmbH/ Kolonia w Federalnej Republice Niemiec oraz, w przypadku niektórych, również w innych krajach. Jest to niepełna lista znaków towarowych (np. oczekujące na rozpatrzenie wnioski o rejestrację znaków towarowych lub zarejestrowane znaki towarowe) firmy igus GmbH lub spółek powiązanych z igus w Niemczech, w Unii Europejskiej, USA i/lub innych krajach lub jurysdykcjach.

igus® GmbH podkreśla, że nie sprzedaje żadnych produktów firm Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES , Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber oraz wszystkich innych producentów napędów wspomnianych na tej stronie. Produkty oferowane przez igus® należą do igus® GmbH.