Change Language :
Rower "ConTrail MGN" to jeden z najlepszych modeli w ofercie rowerów górskich Bergamont z pełnym zawieszeniem. Lekkie polimerowe łożyska ślizgowe iglidur® firmy igus® są stosowane w hakach tylnego zawieszenia do ciężkich zastosowań. Definicja punktów obrotu odgrywa bardzo ważną rolę w projektowaniu tylnego zawieszenia. Thomas Marquardt: "Mamy dokładne wyobrażenie o tym, jak rower powinien jeździć i przeprowadzamy szeroko zakrojone testy podczas prac rozwojowych." Dotyczy to nie tylko pozycjonowania punktów obrotu, a tym samym kinematyki, ale także wyboru łożysk. Bergamont pierwotnie używał łożysk kulkowych we wszystkich punktach łożyskowania w swoich "Fullys". Model "Contrail MGN" jest pierwszym rowerem, w którym odstąpiono od tej zasady. "W dwóch przednich punktach obrotu," mówi Marquardt, "tj. w miejscu połączenia wahacza z ramą, używamy łożysk kulkowych zwykłych, ponieważ łożyska wykonują tutaj stosunkowo duży ruch obrotowy. Z drugiej strony, w tylnym przegubie na tylnej osi przyjęliśmy nowe podejście i zastosowaliśmy łożysko ślizgowe."

Projektant ma ku temu dobre powody, z których najważniejszym jest sztywność boczna. Łożysko ślizgowe oferuje znacznie większą powierzchnię styku niż łożysko wałeczkowe. "Nawet przy bardzo dużych obciążeniach i dużych siłach bocznych nic się nie chwieje," wyjaśnia Marquardt.
Łożyska ślizgowe iglidur® bardzo dobrze radzą sobie również z dużym obciążeniem ściskającym, które występuje w tym punkcie łożyska. "Nacisk jest również bardzo dobrze rozłożony na większej powierzchni." Firma Bergamont była wspierana przez igus® podczas testów z łożyskiem ślizgowym na przegubie tylnego zawieszenia. Wiązało się to również z wyborem optymalnego materiału łożyska ślizgowego. René Achnitz, Global Product Manager iglidur® łożysko ślizgowe: "W pierwszych testach użyliśmy uniwersalnego materiału iglidur® G, ale później zdaliśmy sobie sprawę, że iglidur® J jest bardziej odpowiedni."

Oczywiste było, że testy rozpoczęły się od iglidur® G. Ten uniwersalny materiał na szczególnie ekonomiczne łożyska oferuje najszerszy zakres zastosowań. Jednak iglidur® J oferuje wyższą stabilność wymiarową w wilgotnych warunkach i ten parametr również musiał zostać uwzględniony w projekcie roweru.
Oczywiście rowery często przejeżdżają przez cieki wodne i kałuże, a po użyciu są często czyszczone za pomocą węża ogrodowego lub nawet myjki wysokociśnieniowej. Thomas Marquardt: "Nawet te naprężenia nie mają wpływu na polimerowe łożyska ślizgowe."
Samosmarujące polimerowe łożyska ślizgowe iglidur® zapewniają długą i przewidywalną żywotność. Dział sprzedaży musiał jednak najpierw przekonać wyspecjalizowanych dealerów. Thomas Marquardt: "Już kilka lat temu używaliśmy łożysk ślizgowych, ale były one wykonane z innych materiałów i były zbyt małe. Dlatego potrzebne były informacje i szkolenia." Dealerzy są jednak w pełni zadowoleni z obecnego rozwiązania, ponieważ opinie właścicieli rowerów są niezmiennie pozytywne. Wytrzymałość na skręcanie roweru jest bardzo dobra, a zawieszenie reaguje bardzo szybko, informuje Marquardt.
Z pewnością przyczynia się do tego bardzo staranna konstrukcja punktu łożyskowania. Podczas produkcji roweru łożyska są wciskane w wahacz z niewielkim naciskiem. Dodatkowo, do łożyska wkładana jest metalowa tuleja, która tworzy ogranicznik końcowy do dokręcania śrub. Gwarantuje to, że łożyska pozostaną obrotowe nawet po zakończeniu prac montażowych przez właściciela roweru.

Nasze łożyska ślizgowe
Wszystko, co ważne o naszych łożyskach iglidur® w skrócie: Część standardowa i specjalna, innowacje produktowe, testy laboratoryjne i więcej

iglidur® w MTB
Tylny trójkąt, widelec, sztyca podsiodłowa i inne - obszary zastosowań łożysk ślizgowych iglidur® w rowerach górskich
Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem