Prosimy wybrać kraj dostawy

Wybór kraju/regionu może mieć wpływ na różne czynniki, takie jak cena, opcje wysyłki i dostępność produktów.
Moja osoba do kontaktu
igus® Sp. z o.o.

ul. Działkowa 121C

02-234 Warszawa

+48 22 863 57 70
+48 22 863 61 69
PL(PL)

Łożyska liniowe do czyszczenia torów i tuneli

Ten pojazd do czyszczenia tuneli wymagał bezsmarowych łożysk liniowych o wysokiej sztywności.

Samochód ciężarowy czy lokomotywa, kolej czy droga? Właściciele maszyny roboczej firmy ZWEIWEG International GmbH & Co. KG wykorzystują podwójne zastosowanie swojego pojazdu. W niedalekiej przyszłości firma dostarczy dwukierunkowy pojazd czyszczący do metra w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej, który wyróżnia się szczególnie elastyczną technologią czyszczenia. Przyczyniają się do tego również systemy liniowe z naszego modułowego zestawu konstrukcyjnego.

Profil

  • Co było potrzebne:aluminiowe wałki drylin R i oprawy stojakowe, systemy dwuwałowe drylin W
  • Wymagania:bezsmarowe i bezobsługowe komponenty, które są kompaktowe, a jednocześnie zapewniają duży zasięg przy dokładnym czyszczeniu torów i tuneli. Muszą być również bardzo sztywne oraz odporne na kurz i brud.
  • Branża:Technologia kolejowa
  • Sukces klienta:Bezsmarowa i bezobsługowa technologia liniowa jest kompaktowa po zwinięciu, a mimo to pozwala na znaczną długość wysuwu, która nie ugina się zbytnio pod wysokim ciśnieniem wody. Ponieważ nie wymaga smarowania, brud i kurz nie wpływa na funkcjonalność.
Dwukierunkowy pojazd do czyszczenia Zdjęcie 1: Kompaktowe podczas transportu na dwóch trasach: dwukierunkowy pojazd czyszczący do metra w Rijadzie. Określona skrajnia budowli stawia wysokie wymagania projektowi.

Problem

ZWEIWEG International GmbH & Co. KG opracowuje i produkuje pojazdy specjalne, które mogą poruszać się po drogach i szynach. Są one zazwyczaj oparte na samochodach ciężarowych oraz wyposażone w podwozia szynowe i wykorzystywane są m.in. do sprzątania, budowy linii napowietrznych i torowych czy ratownictwa tunelowego.
Do uruchomienia trzeciej linii metra w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej taki pojazd czyszczący był potrzebny zarówno do podtorza, jak i do tuneli. Wyzwanie: tory metra w Rijadzie nie są żwirowe, ale lekko podwyższone w betonowej rynnie i wymagają szczególnie elastycznego rozwiązania czyszczącego z ruchomymi ramionami czyszczącymi.
Na przykład za kabiną kierowcy zamontowana jest duża jednostka wysokociśnieniowa z obrotowymi dyszami do czyszczenia tuneli, którą można wysuwać i przesuwać. Ponadto ramię ssące z tyłu pojazdu musi być również ruchome, aby mogło zanurzać się głęboko w betonowej rynnie podtorza. Wreszcie konstrukcja składająca się z ośmiu ramion ułożonych w kształt gwiazdy, z których każde wyposażone jest w pięć końcówek dysz, musiała być poruszać się elastycznie w celu czyszczenia tunelu.
Dla wszystkich tych ruchomych części producent szukał elementów, które działają bez konieczności smarowania podczas konserwacji oraz są tak kompaktowe, jak to tylko możliwe, a mimo to posiadają duży zasięg po wypchnięciu. W szczególności wysokie ciśnienie wsteczne podczas czyszczenia wodą wymagało łożysk, które są wyjątkowo sztywne i dlatego nie ulegają naciskowi. Nawet duże ilości kurzu i brudu podczas użytkowania na zewnątrz nie powinny powodować problemów z rozwiązaniem.

Rozwiązanie

Ramię ssące z tyłu, które ma być zanurzone w betonowej rynnie podtorza, porusza się po połączeniu oprawy stojakowej i podpartego wału aluminiowego serii drylin R z naszego programu technologii liniowej (Zdjęcie 2). Mimo, że ZWEIWEG charakteryzuje się wysokim stopniem integracji pionowej, wykorzystano tutaj nasze produkty katalogowe, które przekonują ceną i nie wymagają smarowania ani konserwacji. Napęd liniowy odbiera polecenia z czujników, które skanują torowisko i po wykryciu przeszkód powodują ruch ramienia ssącego w górę.
W przypadku ośmiu ramion do czyszczenia tuneli, które są ułożone w kształt gwiazdy, konstruktorzy zdecydowali się na dwa profile z podwójnym wałkiem z serii drylin W, każdy połączony tyłem i napędzany przez pneumatykę pokładową (Zdjęcie 3). System jest bardzo kompaktowy w stanie spoczynku i ma duży zasięg po wypchnięciu. Zapewnia również niezbędną sztywność, aby wytrzymać ciśnienie wsteczne czyszczenia pod wysokim ciśnieniem — i jest odporny na wodę. Ponadto łożyska łatwo kompensują tolerancje w pojeździe i są niewrażliwe na kurz i brud. 
Konkluzja była odpowiednio pozytywna: w ramach tego projektu inżynierowie skonstruowali dwukierunkowy pojazd czyszczący, który umożliwia czyszczenie podtorza, tuneli i stacji w zakresie 360 o stopni w specjalnych warunkach.

„Na ogół pracujemy z bardzo wysokim poziomem integracji pionowej — nawet w przypadku szczegółowych projektów. W tym przypadku jednak produkty katalogowe firmy igus są po prostu lepsze i bardziej opłacalne. Dzięki połączeniu wysokowydajnych tworzyw sztucznych i anodowanego aluminium, są również bezobsługowe i bezsmarowe — po prostu idealne".

mgr inż. Oliver Paul, Dział Sprzedaży i Planowania Projektów w ZWEIWEG
Szyna liniowa drylin R Zdjęcie 2: Ruchome ramię ssące sterowane czujnikiem przejmuje czyszczenie torowiska. Przesuwne ramię ssące jest prowadzone w systemie liniowym drylin R. Łożysko łatwo kompensuje tolerancje w konstrukcji pojazdu.
System liniowy drylin W Zdjęcie 3: Dysze obrotowe do czyszczenia tuneli można wysunąć. Dwa systemy liniowe drylin W ułożone „plecami do siebie” zapewniają ruch liniowy. Warto sprawdzić: połączenie aluminiowej prowadnicy i oprawy stojakowej z plastikowym elementem ślizgowym.


Terminy "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" oraz "yes" są prawnie chronionymi znakami towarowymi firmy igus® GmbH/ Kolonia w Federalnej Republice Niemiec oraz, w przypadku niektórych, również w innych krajach. Jest to niepełna lista znaków towarowych (np. oczekujące na rozpatrzenie wnioski o rejestrację znaków towarowych lub zarejestrowane znaki towarowe) firmy igus GmbH lub spółek powiązanych z igus w Niemczech, w Unii Europejskiej, USA i/lub innych krajach lub jurysdykcjach.

igus® GmbH podkreśla, że nie sprzedaje żadnych produktów firm Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES , Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber oraz wszystkich innych producentów napędów wspomnianych na tej stronie. Produkty oferowane przez igus® należą do igus® GmbH.