Nieniszczące badania materiałów: W celu sprzężenia fal ultradźwiękowych z materiałem, w konwencjonalnych metodach badań ultradźwiękowych stosuje się środek sprzęgający. Specjalna technologia urządzenia umożliwia rezygnację z tego czynnika sprzęgającego, co oznacza, że testowanie za pomocą tak zwanych ultradźwięków powietrznych jest nie tylko bezkontaktowe, ale można również testować nowe materiały, takie jak lekkie materiały budowlane.
Jednym z celów projektu badawczego "IfUS" (finansowanego przez BMBF) było opracowanie przenośnej i elastycznej maszyny skanującej do testowania płyt i złożonych swobodnych kształtów za pomocą ultradźwięków powietrznych. Rezultatem był skaner "PortUScan 460". Skaner miał być tak elastyczny, mały, lekki, a zatem mobilny, jak to tylko możliwe, przy jednoczesnej maksymalizacji obszaru skanowania, tak aby duże lub ciężkie obiekty mogły być sprawdzane poza laboratorium przy niewielkim wysiłku. Pewna wytrzymałość części była wymagana dla możliwych zastosowań przemysłowych i zewnętrznych.
Alternatywne konstrukcje łożysk oparte na łożyskach tocznych, śrubach kulowych lub metalowych przekładniach ślimakowych były zwykle zbyt masywne, a przez to zbyt duże i ciężkie, ponieważ były przeznaczone na przykład do technologii frezowania. Waga skanera zostałaby nadmiernie zwiększona, a możliwe zastosowania ograniczone.