Change Language :
Tarcie, zużycie, wibracje, wilgoć i brud to tylko niektóre z wielu wymagań, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego łożyska do pojazdów użytkowych. Niezależnie od tego, czy chodzi o małe samochody dostawcze, ciężarówki przegubowe, wywrotki czy przyczepy: wyzwania mogą być bardzo różne. Na przykładzie ciężarówki z naczepą pokazujemy, które materiały łożyskowe najlepiej nadają się do poszczególnych punktów montażu i co należy wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wyboru.

Urządzenie przechylające kabinę | System owiewek | Lusterka zewnętrzne | Amortyzacja kabiny | Hydraulika wywrotu | Boczne kurtyny plandekowe | Owiewka tylna | System zamykania drzwi | Spoiler przedni | Oś przednia | Zawias klapy | Wspornik przyczepy | Układ hamulcowy | Zawieszenie na resorach piórowych | Podnośnik tylny | Zawias drzwiowy
Układ kierowniczy | Dźwignia zmiany biegów | Skrzynia biegów | Regulatory siedzeń

Łożyska ślizgowe zamontowane w mechanizmie przechyłu muszą być w stanie wytrzymać duże obciążenia krawędziowe przez długi czas. Ponieważ wilgoć i cząsteczki mogą łatwo dostać się do obszaru za osłoną chłodnicy, produkty muszą być również odporne na korozję i zabrudzenia.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur P210
Niewielkie, ale aerodynamicznie ważne owiewki są przede wszystkim narażone na działanie wiatru i obciążenia brudem. Ponadto zewnętrzne czynniki atmosferyczne, takie jak wilgoć, są decydującymi czynnikami wpływającymi na wybór odpowiedniej technologii łożyskowania.

Jedne z niewielu punktów łożyskowania, które nie charakteryzują się wysokimi obciążeniami krawędziowymi, znajdują się na lusterkach bocznych. W tym przypadku na pierwszy plan wysuwają się inne aspekty, takie jak łatwość montażu i absolutna bezobsługowość. Aby kierowca mógł w pełni skoncentrować się na drodze, łożyska nie mogą generować hałasu ani wibracji.

Zastosowanie oleju wymaga wysokiego poziomu odporności na media od komponentów znajdujących się w pobliżu amortyzatorów hydraulicznych. W tym obszarze występują również silniejsze wibracje, które również muszą być pochłaniane przez punkty łożyskowania.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur H4
W wywrotkach łożyska zamontowane na siłowniku teleskopowym przenoszą duży ciężar. Podobnie jak w przypadku wielu punktów obrotu w pojazdach użytkowych, działają tu duże siły spowodowane naciskiem krawędzi. Ze względu na bliskość luźnego materiału sypkiego transportowanego w wywrotce, przy wyborze łożyska należy wziąć pod uwagę duże obciążenie brudem i pyłem.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur G
Ponieważ siły związane z ruchem bocznych plandek na ciężarówkach są niskie, inne czynniki odgrywają rolę w wyborze odpowiedniego łożyska ślizgowego, takie jak niski współczynnik tarcia lub wysoka odporność na media. Ważne jest również to, że w celu zapewnienia jak najbardziej płynnego ruchu, łożyska muszą być w stanie poruszać się w wózku nawet przy niewielkich siłach napędowych.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur P210
Niewielkie, ale ważne z aerodynamicznego punktu widzenia owiewki są przede wszystkim narażone na działanie wiatru i obciążenia brudem. Ponadto zewnętrzne czynniki atmosferyczne, takie jak wilgoć, są decydującymi czynnikami wpływającymi na wybór odpowiedniego łożyska.

W porównaniu z wieloma innymi punktami montażowymi w pojazdach użytkowych, łożysko ślizgowe zamontowane w zamku zasuwnicy musi pracować wyjątkowo bezluzowo. Inne wymagania są determinowane przez zewnętrzne czynniki środowiskowe. Wymagana jest ochrona przed korozją i wysoka odporność na zabrudzenia.

Jednym z niewielu miejsc w samochodzie ciężarowym, w którym do ruchu nie wykorzystuje się łożyska ślizgowego, jest zmienny przedni spojler, który można opuszczać podczas jazdy. Zaletę aerodynamiczną uzyskuje się za pomocą śrub ołowiowych, które muszą być odporne na zachlapanie i słoną wodę oraz nie mogą ulegać korozji.
Odpowiedni produkt:
Śruby pociągowe dryspin z nakrętkami iglidur J
Oś przednia jest kluczowym elementem dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Łożyska ślizgowe stosowane w tym miejscu muszą być w stanie wytrzymać duże obciążenia krawędziowe, powinny być odporne na zabrudzenia i olej, a najlepiej mieć specyfikację tłumienia drgań.

Drzwi i ściany boczne pojazdów użytkowych nie są chronione przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wahania temperatury, wilgoć czy brud. W szczególności zawiasy i ich łożyska muszą być w stanie wytrzymać duże obciążenia statyczne przez długi czas.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur G
Łożyska w podporach ciężarówek muszą być w stanie wytrzymać duże obciążenia statyczne. Jednocześnie wilgoć i brud nie mogą stanowić problemu. Solidne łożyska ślizgowe o niskiej absorpcji wilgoci są tutaj właściwym wyborem.

Wymagania stawiane łożyskom w układzie hamulcowym są szczególnie wysokie: wysokie temperatury i obciążenia, stały kontakt z brudem, wodą i smarem nie mogą prowadzić do utraty funkcjonalności.

Ze względu na wysokie tarcie generowane w obszarze resorów piórowych, liczne punkty łożyskowania muszą być również w stanie absorbować wysokie obciążenia. Niski prześwit i niskie tarcie statyczne są również pożądane w tym przypadku, chociaż łożyska muszą być również w stanie wytrzymać wysokie obciążenia krawędziowe bez żadnych problemów.

Ponieważ muszą one bezproblemowo przenosić forwardery i ich ciężki ładunek, należy tu stosować wyjątkowo wytrzymałe łożyska ślizgowe zaprojektowane do dużych obciążeń krawędziowych. Łożyska windy załadowczej muszą być w stanie poradzić sobie z brudem w narażonych punktach, a także z wilgocią i zamoczeniem.

Ze względu na ich odsłoniętą pozycję w pojazdach użytkowych, drzwi i ściany boczne nie są chronione przed wpływami zewnętrznymi, takimi jak zimno, wilgoć lub brud. W szczególności zawiasy i ich łożyska muszą być w stanie wytrzymać duże obciążenia statyczne przez długi czas.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur G
Układy kierownicze muszą przede wszystkim działać bez smarowania, bez luzów i cicho. Dlatego wybór łożyska jest tutaj szczególnie ważny. Ponadto podczas jazdy występują obciążenia udarowe, które w najgorszym przypadku mogą prowadzić do zwiększonego zużycia łożyska.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur J
Jeśli chodzi o zmianę biegów, główne wymagania to płynny ruch i możliwie najcichsza regulacja dźwigni zmiany biegów. Jednocześnie nacisk kładziony jest na efektywność ekonomiczną, np. wbudowane łożyska muszą działać niezawodnie przy jak najmniejszym wysiłku konserwacyjnym.
Odpowiedni materiał łożyska:
iglidur J
W skrzyniach biegów złącza sprzęgające muszą mieć specyfikację tłumienia drgań i wysoką wytrzymałość ze względu na wibracje. Ponadto wymagana jest tutaj wysoka odporność na media, ponieważ olej i smar mogą coraz częściej występować.
Odpowiedni produkt:
Przeguby łączące igubal
Łożyska ślizgowe są często stosowane w blachach do regulacji siedzeń. Produkty, które są łatwe w montażu i nie wymagają czasochłonnej ponownej kalibracji, są tu szczególnie poszukiwane. Nasze łożyska zatrzaskowe są w stanie to zrobić: po prostu kalibrują się pod wpływem ciepła podczas procesu powlekania elektronicznego.
Odpowiednie łożyska:
Łożysko zatrzaskowe iglidur M250Osobista:
Od poniedziałku do piątku: 7:00–20:00
Sobota: 8:00–12:00
Online:
Umów spotkanie z ekspertem