Jak sprawdzić 900 śrub lub 700 części formowanych wtryskowo na minutę pod kątem uszkodzeń? Każdy, kto zada sobie to pytanie, znajdzie właściwą odpowiedź w firmie Gefra GmbH. Założona w 1995 roku firma specjalizuje się w opracowywaniu zautomatyzowanych systemów do szybkiej i precyzyjnej kontroli optycznej i pomiaru komponentów.
Maszyny Optisort firmy Gefra GmbH wykorzystują technologię kamer w połączeniu z automatycznym podawaniem i bardzo szybkimi systemami komputerowymi. W celu przeprowadzenia inspekcji, badane próbki są pojedynczo podawane do kamer za pomocą przenośnika taśmowego. Możliwe są również inspekcje 360° przy użyciu czterech kamer. Na koniec dobre części są aktywnie wyrzucane, a wadliwe oddzielane.
Wszystko to dzieje się z prędkością, za którą ludzkie oko ledwo nadąża. Systemy kontrolują kilkaset części na minutę, a czasami ponad 50 000 sztuk na godzinę.
Wraz z ciągłym rozwojem systemów, nawet mechanika, tj. system podawania, osiągnęła swoje granice ze względu na dużą prędkość. Ale prędkość obliczeniowa również osiągnęła swój limit. W końcu system musi analizować dane z ośmiu lub dziesięciu kamer i podejmować decyzje w ciągu milisekund.
Aby jeszcze bardziej zoptymalizować systemy, oświetlenie zostało przeprojektowane, aby umieścić próbki testowe w odpowiednim świetle dla kamer. Odległość między światłami a badaną próbką różni się w zależności od produktu i wcześniej wymagała ręcznej regulacji świateł za pomocą pokrętła regulacyjnego ze skalą.
Proces ten musiał zatem zostać zintegrowany z programem, dzięki czemu byłby zautomatyzowany i powtarzalny. Kluczowym kryterium dla wymaganej technologii liniowej było to, że powinna ona być w stanie pracować całkowicie bez smarów. Napędy nie mogą emitować żadnych obcych substancji, które mogłyby zakłócić proces testowania. W końcu jednostki oświetleniowe znajdują się bezpośrednio nad, obok i pod kontrolowanymi obiektami. Równie ważny był kompaktowy charakter jednostek napędowych. Ponieważ regulacja elektryczna jest oferowana jako opcja, musi istnieć możliwość zintegrowania jej z istniejącym projektem. Wreszcie, cała jednostka z silnikiem, wózkiem i mocowaniem powinna być dostarczana w stanie gotowym do instalacji z jednego źródła.